• mamma 06

Hur lång tid tar det för försäkringskassan att uppdatera ens inkomstuppgifter?

Någon som vet hur lång tid försäkringskassan tar på sig att uppdatera ens inkomstuppgifter? Det är nu över en månad sen jag skickade in intyget från arbetsgivaren men ser ändå bara gamla uppgifter när jag loggar in.

Och vad händer om jag begär föräldrapenning och får ut för lite? Kan man få ersättningen retroaktivt?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det för försäkringskassan att uppdatera ens inkomstuppgifter?
  • Lilla näktergal

Ja, det är en bra fråga. Jag skickade in nya uppgifter för mer än 6 månader sedan...men jag har inte orkat bry mig för det handlade bara om några hundralappar. Ska ta tag i det nu.

• Miss USA

Det kan ta lite tid, då det inte har högsta prioritet.
    Man får ersättningen retroaktivt from det datumet avtalet skrevs under.

Snart ska jag sluta mata puma
  • Momsie

Ja, det kan man verkligen fråga sig, jag har lämnat in uppgifter och sen händer ingenting???
    Står på en gammal trots löneökning 3 ggr efter det och nu senaste ggn har jag inte hört ett pip på över en månad.
    Såg i DN nyligen att generaldirektören för FK ville skrota den nuvaranade kassan för att det inte funkar som det ska, vore en strålande idé tycker jag!!!

• Momsie

Vadå retroaktivt? Man får ju ingen erstättning alls under pågående ärende när man väntar på ny SGI??

• helenasthlm

Jag skickade in för ca 2 mån sen och jag fick papper hem förra veckan om ny årsinkomst.

Älskar min Angelina!
  • mamma 06

OK - jag ska ringa imorgon och fråga vad som gäller.

De uppgifter som FK har om mig är mer än fem år gamla så lönen idag är betydligt bättre än då så vill inte sumpa pengar bara för att inte FK kan uppdatera i sina system.

Nån sa att de har 30 dagar på sig att uppdatera, hörde sen av ytterligare nån annan att det då betyder 30 arbetsdagar (=sex veckor).

Jag återkommer!

• Miss USA
    Momsie skrev 2007-03-27 21:52:29 följande:
    Vadå retroaktivt? Man får ju ingen erstättning alls under pågående ärende när man väntar på ny SGI??
    Man får höjningen retroaktivt from datumet skrevs under. Men man forsätter att få FP enligt sin tidigare SGI, och en när den nya SGIn är klar korrigerar FK utbetalningarna, och skickar iväg en tilläggsutbetalning.
    Snart ska jag sluta mata puma
  • Momsie

Miss Usa, jo...jag trodde hon menade att man fick höjning för sig, retroaktivt, men man får ju bara för pågående sjukperiod, numera kan man ju bara lämna in för ny SGI då, om man inte är gravid vill säga : )

Svar på tråden Hur lång tid tar det för försäkringskassan att uppdatera ens inkomstuppgifter?