• Puffen

När blir man igångsatt??

När blir man igångsatt?
    Jag har gått 5 dagar över tiden och mår inte alls bra...
    Spänningar i huvudet, benen och ryggen. Är jätte svullen i händer, armar, fötter och ben.
    Allt känns tugnt och jobbigt just nu.

Vad krävs för att bli igångsatt?
    Har jag något att säga till om?

• Svar på tråden När blir man igångsatt??
  • yuzz

Tyvärr har du inget att säga till om barnet mår bra och om vattnet inte gått. Här i gbg måste man gå över tre veckor, medans i sthlms området så räcker det med två.
    Hör med din barnmorska om du bor någon annanstans.

• carola1977

det är olika i olika landsting. stockholm har 41+6, men på andra ställen kan man få gå 3 veckor efter bf. självklart måste du diskutera med din bm om du inte mår bra, men om din kropp och bebisen inte är redo är det nog tyvärr bättre att vänta.
    lycka till!

• Angi79

när du gråtit å tjatat tillräckligt........ jag tjatade till mig till en på bf +12 men igentligen så sätter dom inte igång en förens efter tre veckor trots att det dör barn i magen pga av att dom e kvar för länge....

Älskar sin tigerskrutt
  • Mizzz

I östergötland blir man igångsatt på bf+14..

Jag har redan fått tid hos BM på bf+5 OM jag inte skulle ha fått då för att få tid för igångsättning. Men det är olika i olika landsting..

Jag har lilla Linus i magen
  • yuzz

Vet att det är olidligt men ut kommer ju bebisen komma. Själv gick jag över två veckor sen satte det igång av sig själv tack olov. Det kommer när du minst anar det ska du se

• Blå Flygare

Ju längre över tiden man gått desto tätare kontroller. Om det finns tecken på att något inte är bra (oftast att barnet inte får tillräckligt med näring via navelsträngen) sätts man igång.

Får man vattenavgång utan att värkarbetet startar sätts man igång senast 3 dagar senare (dagliga kontroller innan dess).

Efter 2-3 v över tiden sätts förlossningen igång som senast (beroende på var i landet man bor)

Men man ska veta att en igångsättning är en risk för komplicerad förlossning, så bäst är om förlossningen startar avsig självt.

• Nicke

6 dagar utan sömn med värkar. Då tyckte vi och läkaren att det räckte.
    Så BF+11.

Öppen 5 cm och jobbiga värkar och blev inskrivna.
    Onödigt att vänta på vattnet tyckte barnmorska samt läkare och tog hål på hinnorna med skalpelektroden.

Så, det är olika. :) Stockholm/SöS här.

Det krävs mer än det du känner. Man har inget att säga till om egentligen om man inte har väldigt stora problem eller om det börjar närma sig gränsen för hur långt man får gå.

• Nicke

Barn nr 2 där det var öppet fem cm kom BF enlig SM + 46 minuter. ;)

• kapet

JAg blev igångsatt i v39 pga,svullnad,ryggvärk.Jag kunde inte sova ´på nätterna. Det kändes väldigt jobbigt och efter samtal med läkare på smvc blev jag igångsatt 1 v innan bf.
    Ring och prata med läkare.  Säg att du inte orkar mer.

• Puffen

Är bebisarna stora när man går över tiden?
    Läste någonstans att moderkakan åldras och inte ger barnet ordentligt med näring, stämmer det? Jag blev jätteorolig!

Börjar bli deprimerad av att gå över tiden...
    Jag har svårt att sova och har sån konstig värk i kroppen (lår och rygg).
    Har svår karpaltunnel syndrom som bara blir värre och värre...

Ska till MVC imorgon. Hoppas bebben vill komma i natt!!

• livetsgång

Jag tycker att du ska stå på dig. Jag blev igångsatt 16 dagar tidigare när jag väntade 3:an för 4 år sedan.
    Jag mådde jättedåligt, kunde knappt gå, hade jätteont, var svullen, massor med vatten osv. Sen var jag livrädd för en snabb förlossning då min 2:a (visserligen 9 år tidigare) kom efter 2½ timme efter första värken, så jag ville ha det under kontroll.

Jag grät hela tiden, fick träffa en förlossningsläkare på en torsdag, då var jag i v 36+5 tror jag. De ville att jag skulle gå 37 hela veckor så jag fick en tid på måndagen. Blev då igångsatt...6 timmar efter att droppet var satt så var han ute. =)

Så stå på dig, tjata...säg att du mår jättedåligt men gör det inte bara för att det är jobbigt att gå och vänta.

En vän sa till mig när hon gick över tiden att det inte gjorde så mycket, hon visste ju att det bara handlade om dagar, det var värre innan BF tyckte hon, att bara gå och vänta. Nu var det ju iaf dags när som helst.
    Du kommer att sakna magen sen...lovar! =)

Hoppas den lill* kommer snart!!

Kram

• livetsgång

Ps: Vet inte var du bor men jag läste häromdagen att det är fullt upp på alla förlossningar iaf i Stockholm....kan ju vara en nackdel om man vill bli igångsatt...=( Hoppas verkligen att det kommer igång NU!!

• Puffen

Tack för svaret.
    Jag bor i Göteborg.

Jag hade kunnat vänta om det inte vore så att jag mår dåligt av det... Har så ont och känner mig ledsen...

Ska ta med sambon till MVC i morgon, han ser mig och vet hur jag mår. Kanske han kan få fram budsakpet bättre än jag.

• Blå Flygare

Puffen: Det är för att näringen via navelsträngen "blir sämre" som de gör så täta kontroller ett tag efter BF. Vid kontrollerna mäter de just flödet från navelsträngen. Så det är ingen risk för bebben!

• Vintervila

Jag blev det för att jag ville det. Var på tillväxtul pga stort barn och ville inte vänta till efter helgen som de sa, om inget hänt under helgen skulle jag bli igångsatt. Jag fick dock stanna kvar på en gång..

• Puffen

BM vill inte sätta igång mig. Bebben växer och mår bra och det är tydligen det som spelar roll, hur jag mår har ingen betydelse...

Innan jag är i v.43 är bebisen ute (det är senast 13 april)!!!!
    Två hela veckor kvar!
    Hon sa att igång sättningen inte är så trevlig upplevelse och att de därför försöker undvika det.

Jag får väl hänga här på familjeliv och beklaga mig i två veckor...

• mamma till amanda

jag tjatade till mej på v 40+4

• Puffen

hur lyckades du tjata? Vad sa du? Ge mig tips!!!
    Min bm är helt emot igång sättningar känns det som...

• Nicke

Bättre att bebis stannar så länge bebis vill...
    Bara det inte blir farligt för någon så tycker de flesta att man skall avvakta.
    Inget säger väl att du garanterat kommer föda i v43. Om du har tur så sker det när som helst. :)

• Puffen

Helt sant, kan ju hända att bebben kommer tidigare men senast v.43.
    I natt hade jag samandragningar, det är alla fall ett tecken på att det går åt rätt håll även om det kan vara länge kvar än.
    Jag och sonen tog en rejäl skogspromenad nu på morgonen. Kan nog inte röra mig så mycket mer idag för benen svullnade upp massor!

Svar på tråden När blir man igångsatt??