• Anonym (undrande)

Möbelbidraget från soc, vad ligger det på?

Jag kommer nu få lägenhet med hjälp av socialen då jag blev utslängd från killen.
    De har lovat mig möbelbidrag, vad ligger det på tro?
    Har kikat runt på blocket, och ska kika runt på second hand butiker efter billiga möbler. Vet självklart att de inte betalar för nytt.
    Men vad räknas som det viktigaste till att börja med? Dvs. vad är det soc. räknar med att man ska köpa för det här bidraget?
    Jag har ju inga möbler, eller någonting att bidra med sen innan.

Var verkligen aldrig menat att jag skulle behöva hjälp av socialen, men allting blir inte som man tänkt sig. Skäms som tusan för att behöva deras hjälp, men har bara 2 val, bo i en kartong eller acceptera deras hjälp.
    Söker dagligen jobb, och går på deras kurser. Så gör ju vad jag kan för att få iorddning en egen ekonomi.

Men ja, tillbaka till frågan. Vad ligger bidraget på ungefär?

Tack i förhand!

• Svar på tråden Möbelbidraget från soc, vad ligger det på?
  • Anonym (flisa)

Ha inte dåligt samvete.. Soc bidrag är till för såna som dig.. som Verkligen behöver det. Jag vet inte vad det kan ligga på, men är det inte beroende på vad du behöver??

• hotten

har hört att de kan vara så olika, beror ju på var du bor hurdan tillgång det finns på begagnade saker osv.. men några tusenlappar så det räcker till de nödvändigaste, hörde någon som fick 8000,- för precis allt porslin, möbler osv..

• Anonym (??)

8000Kr?? OJ, nää du såå generös var inte min kommun!! Har för mig att det va typ 3000kr.

• Rymdmamma

mm maximalt ca. 10 000 kr tror ja isf. inklusive tv. men som sagt 8000 kr är ganska vanligt. Beror också på om de bedömer att du blir självförsörjande inom kort.

• Anonym

jag fick 10500 kr i möbelbidrag + 5000kr i startbidrag till bebisen när jag gick på soc. och jag bor i malmö

• Anonym (undrande)

Tack för era svar!

Jag gör mitt bästa för att bli självförsörjande inom närmaste tiden. Helst skulle jag vilja ha jobb redan imorgon, men är sååå svårt att få jobb nu!

Jag kommer behöva allt från soffa/säng till porsin/bestick. Har ingenting sen innan.
    Bekostar sociala en tv? Det hade jag aldrig gissat.

• Anonym

soc räknar den billigaste varianten av allt på ikea. dom räknar på ikeas priser.
    du skriver ner en lista ppå allt du behöver o gör en uträkning. jag sökte på 30000kr eftersom jag visste att jag inte skulle få så mycket. hade jag däremot sökt typ 10000kr hade dom nog gett mig kanske 5000 kr

• hotten

tv tillhör väll standaden om man har barn ? troligen inte annars

• Anonym (undrande)

Okej!

Jag har ju en dotter som bor vv hos mig & pappan. Just nu bor hon helt hos honom, tills jag får lägenhet. Träffar henne istället regelbundet där. Har nu under 2 veckor bott hos en kompis, men utrymmet är väldigt begränsat.

Så tv hör till standarden om man har barn? Ska börja skriva en lista som jag ska lämna in till min handläggare på torsdag. Lägenhet skulle de ordna, då det är väldigt ont om andra hands lägenheter här.

Ska man skriva ner precis ALLT som behövs? Dvs. allt från skurhink till säng?

Svar på tråden Möbelbidraget från soc, vad ligger det på?