• Dimisi

En kopp kaffe = en mugg?

Den gamla tidens små kaffekoppar används knappt idag. Men vad innebär då EN KOPP kaffe? Utgår man från dåtidens lilla kaffekopp, eller menar man idag en MUGG?

När man t ex rekomenderar gravida att inte dricka mer än tre koppar kaffe - betyder det att tre MUGGAR är okej? För om man menar det gamla måttet, då är det nog ungefär två koppar i en mugg.

Vad betyder egentligen EN KOPP KAFFE idag?

• Svar på tråden En kopp kaffe = en mugg?
  • Vanilj

Jag tror dem menar 2 dl

Man lär så länge man lever.
  • Momsie

Jag tror 1, 5 dl en kopp, inte mugg.
    Dessutom är ju måttet cup ungefär 1,5 dl men i USA ges rådet att avstå från all koffein numera, en kopp innehåller alldeles för mkt koffein och sägs orsaka missfall.
    jag kan ju bara säga att den enda grav. jag gick till slutet med drack jag inget som helst koffein...men det var ju inte din fråga, förlåt!!! : )

• whitetiger

en kopp är i min värld lite mer än en halvkanna ..
    fast jag tror inte det är så dem menar :)

• numberone

cup= 1,25dl står det på vårt mått här hemma

Kommer det någonsin bli vår tur?
  • Ylwis

en kaffekopp är som den allltid har varit den  ändras inte i mått och  storlek, tycker det är fint med gammla vanlga kaffekoppar!

Mamma till Alvyn 051015
  • Butterscotch

Enligt livsmedelsverket är en kopp 150 ml:

"Gravida och ammande rekommenderas för närvarande att begränsa sitt intag av koffein till högst 300 mg per dag, vilket motsvarar ca 3 koppar (1 kopp = 150 ml) kaffe." (saxat från webben)

• KickStart
    whitetiger skrev 2007-03-28 01:30:08 följande:
    en kopp är i min värld lite mer än en halvkanna .. fast jag tror inte det är så dem menar :)
    Du är som jag du
    Inget mindre än tulpanvasen räcker
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • whitetiger

mmmm klart man plockar en kanna med sig på vägen från sängen till datorn för att mornnnnnna sig lite
    så man klarar av att slitta sig från burken en timme senare .. annars så säckar man ihop framför skärmen resten av dagen hehe :)

• Mammatillfem

Har tänkt så jag med!

En KAFFEKOPP är ju en gammaldags,liten kaffekopp a´1½ dl ungefär.

Högst TRE KOPPAR/dag borde således vara högst 4½ dl kaffe per dag,hur mkt som går i en normal MUGG vet jag inte..

Min farmor,mina föräldrar och även vi dricker ALLTID kaffe i vanliga koppar med fat,alltid,såå mysigt,och det som vi alltid har haft,sedan finns ju olika sorters koppar,fat -låga,breda,högre,smala,sköra,grövre,blommiga m m...och vi dricker både brygg och kokkaffe,men min farmor och mina föräldrar m fl dricker enbart - alltid - kokkaffe.

När vi blir bjudna på kaffe är det muggar oftast hos unga,men man tar det man får och det blir väl lätt för mkt kaffe då,i af omman tar PÅTÅR...dubbelt nästan mot två vanliga koppar..

Men hos en väninna,mamma/pappa och farmor m fl är det alltid vanliga koppar...

FINNS det överhuvudtaget några flera som dricker/vill dricka kaffe i vanliga koppar med fat längre?
    *Nyfiken*

• k girl

Jahadå, jag dricker gärna ur gammeldags koppar. Det blir precis lagom varmt. Om jag dricker ur mugg lämnar jag alltid kvar en halv deciliter som blir för kallt (det ska vara en viss temperatur för att jag ska gilla det!).

• Momsie

numberone, det låter alldeles för litet...kolla på denna länken så visar det att både du och jag har helt fel mått, 1 cup är 2,4 dl tydligen : )

• Dimisi

Mammatillfem: Jag skulle gärna dricka kaffe ur riktiga kaffekoppar lite oftare. Men överallt får man ju stora muggar, eller glas (vilket jag verkligen inte gillar - inga varma drycker i glas!!!), så jag har motvilligt anpassat mig. Men egentligen blir ju kaffet godare i en liten kopp. I en mugg blir det både för mycket och för kallt, som någon annan skrev.

• Mammatillfem

Surfa
    Roligt att fler vill dricka ur kopp,som det varit,och som tur är,är än hos många.
    Smakar olika i vanlig kaffekopp och mugg! Faktiskt! Samma inställning jag med om glas - passar inte till kaffe! Glas ska vara till saft,läsk,mjölk och så.
    Kan du inte dricka i vanliga kaffekoppar hemma - där du får det du vill?
    Kom hem till mig på en KOPP annars!

• Dimisi

När vi har gäster använder vi faktiskt ganska ofta vår riktiga kaffeservis (med riktiga, små kaffekoppar). Annars blir det faktiskt oftast en mugg, fast ändå en lite mindre sort, och bara halvfull.

• Mammatillfem

Idag blev det kaffe tre gånger - på morgonen kokade jag kaffe till mig och sedan blev det på Öppet hus på flygplatsen vi var på och sedan på kvällen med sambon.Kopp alla gånger - men,av plast på utestället.

Svar på tråden En kopp kaffe = en mugg?