• Mamma till 2 guldklimpar

Tomatfläckar..hur får ja bort??

hej!! tomatfläckar på kläder!!! hur får ja bort det??
    Allting me tomat i älskar barnen så d blir en hel del fläckar me!!!:(

• Svar på tråden Tomatfläckar..hur får ja bort??
  • Pilla70

galltvål säger jag bara.
    det är toppen.
    gnugga på fläcker så snart det går och låt ligga sen tvätta som vanligt.
    tar bort det mesta i fläckväg.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • Mamma till 2 guldklimpar

tack för d..
    kan man köpa d i vanliga mataffärer eller??

• Bei Bei

rekomenderar också galltvål, underbart bra!

I vittvätt river jag även en bit galltvål & lägga in i maskinen tillsammans med tvätten. Miljövänligt & superbra!

Har sett dem lite överallt, både i stora & små affärer. Finns i en hel del klädaffärer med.

♥ Ronja ♥
  • linedja

Galltvål finns bl.a på DUKA tror jag. Hittar du inte det så kan du köpa vanish. Jag brukar lägga lite upplöst pulver (pulver och vatten) på fläcken och låta det ligga några dagar.. (om det är en riktigt envis fläck kan det få ligga flera veckor. Då byter jag pulver några gånger)

Sen tvättar jag som vanligt och då är fläcken borta!

• Gul13

På matvaruaffären finns en flaska som heter TaBort. Som gör just det: tar bort näst intill alla fläckar (tomat, vin, blod, gräs). Det den inte tar bort tar galltvål bort (finns på Babyproffsen tex).
    Vanish är, om Linedja ursäktar, århundradets sämsta och mest överreklamerade skit. Inte värt vad vatten kostar till katten!

• Bei Bei

Icks, håller faktiskt med Gul13. Vanish tycker jag med är skit, dessutom är det skitläskigt. Jag köpte en vanish spray-flaska mot svåra fläckar. Fläckarna går inte bort & får du skiten på händerna går det inte bort på flera dagar!! Inget jag vill ha mot min dotters hud...
    Ta det inte personligt Linedja. Generad

♥ Ronja ♥
  • Gul13

BeiBei: Undrar om hårdhetsgraden på vattnet kan ha med vanish-effekten att göra? Jag får i allafall inte vanish och fungera. Fast det får inte min syster och mor heller och vi har hårt vatten, de båda har mjukt vatten.

• Bei Bei

Vi bor i hyresrätt, så jag har inte koll på om vi har mjukt eller hårt vatten. Men man blir ju lite fundersam över vad det innehåller när det inte går bort från huden på flera dagar...

Galltvål är ju helt miljövänlig. Känns bättre att använda den.

Gul13 skrev 2007-03-28 13:18:03 följande:
    BeiBei: Undrar om hårdhetsgraden på vattnet kan ha med vanish-effekten att göra? Jag får i allafall inte vanish och fungera. Fast det får inte min syster och mor heller och vi har hårt vatten, de båda har mjukt vatten.
    ♥ Ronja ♥
  • Flisis

Jag kör med YES diskmedel på ALLA fläckar och det går bort. Men blev lite nyfiken på galltvålen ni pratar om. Kansk eskulle gå över på den. Är det en hård tvål och vart i mat affärerna står den? vid rengöringsmedlen eller handtvålar?

• Bei Bei

Ja, det är en hård tvål. Du blöter tvålen & plagget lite vid fläcken & gnider med tvålen på.
    Du kan även riva loss lite tvål & ha i tvätten när du tvättar.
    Miljövänligt & effektivt!
    *HM* Det är nog olika vid olika affärer.

Kolla in: www.galltval.se/

Flisis skrev 2007-03-28 16:13:55 följande:
    Jag kör med YES diskmedel på ALLA fläckar och det går bort. Men blev lite nyfiken på galltvålen ni pratar om. Kansk eskulle gå över på den. Är det en hård tvål och vart i mat affärerna står den? vid rengöringsmedlen eller handtvålar?
    ♥ Ronja ♥
Svar på tråden Tomatfläckar..hur får ja bort??