• famgiger

Son 3 år sover dåligt...

Någon med likande problem...

Sedan en vecka så sover sonen väldigt dåligt. Han somnar på kvällen vid 19-19.30 och sover till 22 sedan börjar han bli orolig slutar ofta med att han melan 22-22.30 gråter floder vet ej om han har ont eller är arg/ledsen.... han vill helst inte att man rör honom eller försöker prata med honom, vid 23 brukar allt vara bra igen. Sedan händer det att han vaknar igen vid 24-01 igen för att upprepa sig på samma sätt.

Detta har alltså pågått i 1 v. Vad vi vet så har vi inte gjort någon skilland vad gäller rutiner eller annat runt honom. Någon som haft det på lliknande sätt? Har en dotter som är 4,5 kommer ej ihåg att det var på liknande sätt med henne.

• Svar på tråden Son 3 år sover dåligt...
  • Jesslan

våran tjejja somnar vid 19.30 se sover hon got till typ 22.30-23.00 sen sover hon jätteoroligt fram tills 02.00 gnyr och gnäller.Nu helt plötsligt har hon börjat komma upp i våran säng igen vid 0.00 då sover hon lugnt och skönt.Vet inte men dom säger att barn bearbetar mycket av dagen när dom sover.kanske är det nåt sånt? Det är ganska enerverande att inte få sova ordentligt sen blir det ju skapligt trångt i sängen oxå.2 katter en stor hund jag sambon och dottern i maj kommer nästa=)

• famgiger

Vi väntar tredje barnen i maj och har funderingar över om det är det som gör att sonen sover oroligt. Vet ej om det är en rekation på det som ska komma - den lilla/lille babyn....

Vår son har endel alleriger och för oss har vi även haft i tanken att han fått i sig något han inte tål, ej heller det håller då vi har gått igenom och skrivit upp allt han ätit den senaste tiden. Bara att hoppas på att det blir bättre.

• FruPuffen

Låter som nattskräck, tycker jag. Min man hade det som liten så min svärmor har berättat lite hur det var. Det var i 3-årsåldern det började och han vaknade som oftast efter ca 2-3 timmar och gallskrek. De fick inte heller ta i honom och efter en stund lugnade det ner sig. Jag läste en artikel om detta i våran dagstidning där en barnläkare uttalat sig och där stod det bl.a:

-Är inget farligt
    -Det är vanligast bland pojkar
    -Det är oftast ärftligt
    -Yttrar sig oftast under kvällen efter ett par timmars sömn.
    -Man ska inte väcka barnet eller flytta det för de kan då bli rädda. Det enda man kan göra är att finnas där och se till så de ej gör illa sig.
    -De minns inget av händelsen dagen efter.
    -Hänger i hop med att gå i sömnen.
    -Beror på att hjärnan "fastnar" i övergången mellan ytlig sömn och djupsömn.
    -Kan bli mer omfattande under perioder av förändringar (t.e.x flytt, dagisstart, syskon m.m.)

• Anne M

Det kanske är växtvärk? Min dotter på 3,5 år har det var och varannan kväll nu.

Åsnan känns igen på sina öron, den dumme på sina ord
  • GULDHJÄRTA

Min dotter är 2,5 år, blir 3 år i juli, och jag sover sämre än när hon var bebis.

Hon sover så oroligt, vaknar och gnäller, massera mina ben mamma, säger hon, så att det beror lite på växtvärk förstår jag, men jag är så trött, jag jobbar om dagarna, så det är jobbigt nu.
    Hoppas det går över snart.

Svar på tråden Son 3 år sover dåligt...