• Anonym

Blåsa på läppen

Jag fick en blåsa på läppen för någon vecka sen, och undrar lite vad det kan va för nåt.
    Den var vätskefylld så jag tog sönder den, det blev en skorpa som sen ramlade av. Läppen kändes ganska stor och svullen fast det syntes ingenting. Det kom inga fler blåsor efter det. Jag var förkyld och hade ont i halsen samtidigt, kan det ha varit en förkylningsblåsa kanske?

• Svar på tråden Blåsa på läppen
  • Anonym

En herpesblåsa kanske. De kan uppkomma om man har feber eller virus i kroppen. Att ha sönder är inte bra eftersom det då smitar lättare. Mitt tips är att ha på Clerasil stift så man torkar ut blåsorna.

• Anonym

Förkyningsblåsa - eller herpes. Om det kommer igen kan du testa Vectavir, Anti el liknande kräm att smörja på. Finns på apoteket.

• Anonym

Hmm, herpesblåsa? Låter ju inte så kul! Men hur smittar det egentligen? Jag har haft samma kille i över 3 års tid och han har aldrig haft det. Är det smittsamt att dela bestick mm i sånt fall? Kan det smitta via en puss på kinden eller måste det va mun mot mun?

• Anonym

Det är vätskan i blåsan som smittar. Kan smitta via pussar bl. a.

• Anonym

Munherpes är inte detsamma som herpes i underlivet. Du kan ha blivit smittad redan som barn, genom t.e.x en puss av en förälder. Viruset kan ligga vilande i kroppen länge, länge. Just en förkylning, stark solning eller stress kan vara utlösande faktorer. Om jag inte har fel är ca 70 procent av befolkningen bärare av herpesviruset.
    Vill du veta mer finns det en jättebra sajt: harduherpes.nu.

• Sea star

Hejsan!

Det kan även bara Impetigo - Svinkoppor. Då krävs antibiotika-kräm som du kan få utskrivet på vårdcentral.

Sea star

Svar på tråden Blåsa på läppen