• Anonym (rädd)

Framfall, vad är det?

Födde mitt första barn för några månader sedan. Hade en lätt förlossning utan komplikationer, gjorde därimot inte gyn efteråt. Har inte kunnat haft sex än pga obehag/smärta. Har även problem med kisseriet, springer på toa hela tiden och blir jag kissnödig är det akut. Har även fått problem med läckage, dock inte under hopp/hostningar o.s.v utan helt utan förvarning. Handlar inte om stora mängder utan någon droppe. Nu har jag kikat med en spegel (dock i stående ställning) och jag tycker jag ser något uppe i slidan som blockerar en bit. Vet dock inte ifall det var pga att jag stog. Har aldrig gjort knipövningar, kanske max gjort 15-20 st sekunder långa efter förlossningen. Mina muskler är så svaga. Nu är jag rädd, vad är ett framfall? Vad händer då? Kan man inte få barn om man fått ett framfall? Jag är ung, vore fruktansvärt isåfall.

Tacksam för lungnande svar!

• Svar på tråden Framfall, vad är det?
  • Anonym

Om du är orolig tycker jag att du ska ringa om att få en tid för undersökning...

hoppas det blir bra snart

Lite info här:
    Livmoderframfall

Livmodern och andra organ i bäckenets nedre del hålls på plats av de muskler och ligament som fäster i bäckenbenen. Framfall beror på att ligamenten töjs ut och att musklerna försvagas. Då håller de inte längre livmodern på plats. Sök vård om du har tecken på livmoderframfall för att allvarligare orsaker ska kunna uteslutas.

Livmoderframfall innebär att livmodern sjunker från sitt normala läge ner i slidan. Ibland kan också främre väggen av slidan och urinblåsan, eller bakre väggen av slidan och ändtarmen bukta ner. I svårare fall kan livmodern sjunka så långt att den syns utanför slidan.

Livmoderframfall kan även förekomma i lindrig form efter en förlossning.

En försvagning av muskler och ligament i bäckenbotten sker naturligt när man blir äldre. Framfall är därför vanligast hos äldre kvinnor. Många eller svåra förlossningar kan också bidra till framfall.

Symtom

Vid livmoderframfall kan du få en känsla av tryck eller tyngd i underlivet, som om organen håller på att ramla fram, och du kan även ha problem med att sitta eller gå. Känslan av tyngd i underlivet blir särskilt tydlig efter det att du ansträngt dig, till exempel om du gjort tunga lyft eller burit tungt.

Om du har större utbuktningar i slidan får du ofta problem med att kissa. Du kan också få problem med att bajsa och du kan ha besvär vid samlag.

Förebyggande

Det bästa sättet att förebygga livmoderframfall är att regelbundet göra knipövningar för att träna upp musklerna i bäckenbotten.

Svar på tråden Framfall, vad är det?