• Fidelis ad urnam

Hur räknar man om ringstorlek? Omkrets till diameter? Ska beställa min vigselring.

Jag ska till att beställa min vigselring men vet inte riktigt vilken storlek jag har.
    Man kan antingen välja omkrets eller diameter, jag TROR jag vet storleken på min förlovningsring men när jag mäter den går det inte alls ihop.

Jag har mätt fingrets omkrets men vill kunna dubbelkolla så att storleken stämmer.

Kan man räkna om omkretsen till diameter på något sätt?
    I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
  • Svar på tråden Hur räknar man om ringstorlek? Omkrets till diameter? Ska beställa min vigselring.
  • Nivea

Kan du inte gå in till guldsmed och prova ut något liknande? När jag köpte min vigselring sa de att två ringar puttar undan mer hud så ringarna behöver vara lite större. Så utan vigseringen tappar jag förlovningsringen men har jag både passar de perfekt.
    Inget svar på din fråga bara ett litet tips :)

• Fidelis ad urnam

Visst mäter man INSIDAN av ringen när man ska kolla diameter med linjal?

För DÅ får jag det att gå ihop!

I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
  • Fidelis ad urnam

Nivea: Jag hittar tyvärr inga guldsmeder i gävle som har titanringar i sitt lager.
    Därför tänkte jag som så att då min förlovningsring är ANINGEN för stor kanske jag ska beställa vigselringen, som är av samma material med samma kupning, aningen mindre.

• annca

JAPP! Innerdiameter. Annars spelar ju mängden metall in, och det har juinget med storlek att göra...

Fidelis ad urnam skrev 2007-03-28 13:34:28 följande:
    Visst mäter man INSIDAN av ringen när man ska kolla diameter med linjal?För DÅ får jag det att gå ihop! I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
    ~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Fidelis ad urnam

annca: *skrattar* det var därför alla mått blev fel!
    Tänk om jag hade beställt vigselringen eftter det måttet! Då hade jag kunnat haft den på stortån!

• annca

Fniss! Du hade varit ganska unik iaf1 Kanske en ny trend?

• Fidelis ad urnam

Min förlovningsring är aningen stor MEN jag är smalare längst nere på fingret och aningen bredare precis där vigselringen ska sitta, borde jag då beställa en vigselring i samma storlek som förlovningsringen?

• annca

Du har inget skjutmått att mäta själva fingret med?

• Fidelis ad urnam

tyvärr inte, tror jag. Ska kolla

• Nivea

I så fall röstar jag nog på att beställa samma storlek som på förlovningsringen. Vigselringen. är den slät så du kan göra den större? Det är väl lättare iofs att göra ringen större än mindre.

• Fidelis ad urnam

Nivea: Vigeslringen är slät, bild på den finns i mitt album.
    Om den ska förändras kommer det nog bli mindre, men som en present till mig själv när jag har gått ner det jag ska i vikt kommer bli en NY vigselring och en NY förlovningsring i den storleken jag behöver då.

• Nivea

Nämen..ska du köpa nya! De som är så fina :)
    Äh jag ska väl inte säga något. Jag valde ut en förlovningsring och en vigselring. När vi förlovat oss gick vi tillbaka till guldsmedsaffären och provade vigselringen ytterligare en gång. Va, har jag valt den här ringen. Nej, den vill jag inte ha!! Hittade ingen vigselring som passade till förlovningsringen så jag köpte ny förlovningsring som passade till vigselringen jag ville ha. Men då var mannen arg ;)

• Fidelis ad urnam

Nivea: Nej jag ska inte köpa nya nu
    Älskar min förlovningsring och vigselringen.
    Men när jag har nått min målvikt, om ca ett år, kommer ringarna vara för stora och DÅ köper jag nya, men samma.

• Nivea

Hur går det för dig, Fidelis ad urnam, beställt ringen ännu? :)

• Fidelis ad urnam

Nivea: Yes, beställde den igår
    Det bidde en ring i samma storlek som förlovningsringen och den kommer sitta perfekt!

• Nivea

Det kommer bli supersnyggt och bra...och i värsta fall går ju alltid storleken att justera åt båda håll :)

Hoppas att få se en bild i galleriet sen på den äkta varan ;)

• Fidelis ad urnam

Det kommer det garanterat.
Svar på tråden Hur räknar man om ringstorlek? Omkrets till diameter? Ska beställa min vigselring.