• FruM

Babyskydd och bilbarnstol - vågar ni köpa begagnat?

Hej alla nuvarande och blivande föräldrar!
    Vi har blivit erbjudna att köpa en begagnad Britaxstol (ca 5 år gammal) och att få med en Boxette-stol (i vilken barnet färdas liggande) på köpet. JAg undrar, hur har ni resonerat när det gäller köp av babyskydd och bilbarnstol, vågar man köpa begagnat/lönar det sig, är det någon särskild årsmodell eller modell som vi bör akta oss för mm?

Tacksam för era erfarenheter och funderingar kring detta!

/FruM, vecka 27

• Svar på tråden Babyskydd och bilbarnstol - vågar ni köpa begagnat?
  • Niina

Jag undrar varför man inte skulle kunna köpa begagnat??

• flowermoon

Jag förstår din oro. Men det är rätt ovanligt att det är något fel på begagnat. Du ska kolla så inte något är spräckt bara.
    Själv har vi köpt en ny stol till bilen. Hittade en jättebillig på Sultan så vi slog till. Annars hade vi nog också köpt begagnat.

• Minimum

Just med bilskydd är jag kinkig... Jag tänker inte köpa begaganat babyskydd, jag vet ju inte vad som hänt med det innan! Och det kan räcka med att det tappas i golvet för att det ska bli en spricka i skyddsmaterielet. Nu ska jag inte köpa vagn så jag tänker lägga lite pengar på ett bra och smidigt babyskydd ist, bilstol för senare bruk har jag ju själv efter storasyster och den tänker jag använda men den vet jag ju att den inte är tappad, krockad eller så!

Ska man köpa begagnat så för inte skyddet vara äldre än 10 år för skyddsmaterialet (frigolit+hårdplastskalet) förändras med ålder, och kan få sprickor.

• Niina

Jag hade tur & fick stolen efter brorsans bebisar.

• Coz

Jag skulle kunna tänka mig att köpa begagnat, OM jag vet vem som haft det, typ släkting eller nära vän, så att jag kan lita på att det därför är ok.
    Och som sagt. Ser ju gärna att kvitto finns kvar så man kan se hur gammal stolen är....oxå skulle jag inte köpa en stol som närmade sig 10 år gammal!

• vanilla

Jag skulle inte köpa den. Vad jag har hört ska man inte använda babyskydd eller bilbarnstolar som är äldre än 6 år, åldrade material går lättare sönder än nya.

• sarah

Nä jag vågade faktiskt inte köpa begagnat. Desl för att man faktiskt inte vet vad stolen "varit med om" (om man inte köper från någon man känner väl förstås), dels pga att man inte vet hundraprocentigt hur många ägare den haft (alla är inte ärliga) Men sen inbillar jag mig också att en stol av senaste modell bör vara förbättrad gentemot en som är 5 år gammal.

• vanja77

Tänkte hyra babyskydd... bilbarnstol har jag redan en sedan min stora tös.
    men jag vet inte om jag vågat köpa en begangnad eftersom man aldrig vet om den varit med i en krock eller inte innan

• H och M

En fråga till FruM. Vad är en boxettestol? Är det för spädisar? Liggande?

• Majälva

Hej,
    här är NTF's råd angående köp av begagnade bilbarnstolar:

* NTF rekommenderar en bilbarnstol som klarar bakåtvänt åkande upp till 25 kg.

* Köp godkänt! Bilbarnstolen ska vara märkt med E- och/eller T.

* Kontrollera att stolen är hel. Ta av klädseln, titta efter sprickor och märken, fråga om bilbarnstolen har varit med i någon trafikolycka eller annat tillbud. En bilbarnstol som varit med i en olycka ska kasseras.

* Kontrollera åldern på bilbarnstolen. Den rekommenderade livslängden för en bilbarnstol är 10 år, under förutsättning att den skötts väl och inte varit med i någon olycka. För att du ska kunna använda den så länge som möjligt bör den inte vara äldre än ca 5 år när du köper den.

* Om det saknas bruksanvisning eller någon monteringsdetalj, kontakta tillverkaren eller återförsäljaren.

* Köp endast begagnad bilbarnstol av någon du känner och litar på. Är du osäker så köp hellre en ny.

www.ntf.se/konsument/default.asp

Det kanske kan hjälpa något i valet och kvalet?
    Själva valde vi att köpa en ny trots att vi redan fått en begagnad, därför att vi nog vill ha ett till barn så småningom...
    Vi hittade en för 1000:-, klart rimligt pris.

• Snurp

Jag köper allt begagnat genom eBay. Suuuuper bra alltså. Bär- och bilstol, barnvagnen, BabyBjörnen, ....allt som bara används så kort tid. Tänk vad fort de växer det första året och så lite allt blir använt. Jag köpte tom mina Pampers där de första 2 månaderna. (Självklart inte begagnade...)
    På eBay har de stort urval av allt man behöver. Syrran har en son som är sju, hon köper skor, byxer och jackor till honom för knappt 50 Kr. Självklart är allt begagnat, men hur skall man kunna förstöra en Bilbarnstol på 9 månader?? Eller slita ut en BabyBjörn på 6 månader?

Ok, jag bor i Tyskland och här är det himla vanligt att köpa begagnat över internet, och jag rekommenderar detta verkligen.

• AnnaGBG

Är det ingen som tänkt hyra!? Babyskydd kostar runt 500 kr för ett helt år att hyra, så gott som gratis, ju. Det är visserligen oxå begagnat men kontrollerat av affären där man hyr.

Svar på tråden Babyskydd och bilbarnstol - vågar ni köpa begagnat?