• Alvi

Skit! Blodprovet hos MVC gick inte bra idag! Inget blod kom! Vad kan man göra för att underlätta!?

Jag var på MVC idag för att göra det andra obligatoriska blodprovet, det man tar i armen.

Jag har fobi för detta (blodådror) och allra första gången med min dotter gick precis som idag.
    Andra gången med henne gick lite bättre, men det var svårt.
    Tredje gången gick bra, och sen under vecka 34 togs 3-4 venprov utan Emla som jag annars alltid använder, och det gick bra.

Första gången denna graviditet gick det bra, men DENNA gång...! Inget blod kom trots att jag inte kände mig särskilt nervös... Både en uska (som annars tar blodprov jämt) och min bm misslyckades.

Jag  hade Emla på och det sägs ju dra ihop blodkärlen en del... och de sade att jag nog var rätt svårstucken med, förutom att jag "bara" är rädd..

VAD kan jag göra för att underlätta!? Hur sjutton får man blodet att flöda genom ådrorna!? Vad gick fel denna gång?
    Jag vet inte om jag vågar vara utan Emla, för även MED det, känner jag sticket och liiiiider.......

• Svar på tråden Skit! Blodprovet hos MVC gick inte bra idag! Inget blod kom! Vad kan man göra för att underlätta!?
  • Vilmas Mamma

Lägg på värme, tex. vetevärmare.

• Sunflower

En värmedyna är jättebra, då vidgar sig blodådrorna och blir tydliga och fina .

Förstår att du tycker det är jobbigt (jag jobbar i vården ), men både värmedyna och Emla kan ju vara ett alternativ för dig.

BF 070404
  • Alvi

Joo, jag var ju rätt kall, men bara om handen... och jag låg och "pumpade" med handen men det hjälpte itnte heller...

• Mirakel händer

Jag är jätte svårt stucken. Sitter med vetekudden så det blir varmt. Det ökar blodflödet men det hjälpar kanske en gång av 20. Det brukar ofta använda "butterfly" kanylen som är till små barn, det är en jätte tunn nål med en liten släng på. Det tar längre tid, men det är det värt.

Om det är såna blodprover som man kan sticka i fingeret så gör de det på mig. Men det är ju inte lika bra.

Längtar...
  • Alvi
    Camilla1974: Hmm... tror att de har använt barnnålen på mig med... kanske att de tog fel den här gången? Fast jag kände ingen skillnad i smärta, det gjorde lika ont...
    Men menar du att det är lättare att få ut blodet då?

För när de väl har fått in det satans kanylhelvetet så går det ju bra... Det värsta är när de bökar runt och ska hitta en ven och sen få in nålen...!!
  • Yoyna

Sisu: Vill bara att du ska veta att det inte ät ditt fel! Det är inte ditt ansvar att se till att "det kommer blod". Tycker jag som sjuksköterska iaf! Men att försöka underlätta vid provtagning om man vet att man är svårstucken är ju aldrig fel! Värme är bra som andra skrivit tidigare, att låta armen hänga ner lägre än resten av kroppen och be att den som sticker använder en sk butterfly-nål.

Sen är det upp till den som tar provet att se/känna var en bra ven finns. OM det är ett jätteviktigt prov finns alltid möjligheten att åka till sjukhuset och få någon på narkosen att ta provet, de brukar vara fena på att sticka! Men det är ju upp till din bm att bestämma. Hoppas det går bättre nästa gång! Kram!

• Cheera

I den första venen hon stack i kom det inge blod, när hon drog ut nålen så bara forsade det.
    Tog venen brevid och i den kom det i rasande fart.

Det var första gången för mig som det inte kommit nå blod. Jag har ingen som helst skräck för nålar (förutom stick i fingret, det hatar jag). Hon måste ha vart värdelös också, blev helt svart i hela armvecket! Har annars blivit lite blå.

• Cheera

Jag är inte svårstucken, och har vener som syns långa vägar! Kan läsa världskartan på mig typ.

• Mirakel händer

Jag har så himla tunna blodkärl så om de sticker mig så går de bara sönder eller rullar iväg. Men det är ju lite svårare att få ut blodet pga att nålen är så tunn, därför tar det lite längre tid.

När jag har blivit opererad har de satt dropp i benet istället pga att jag ahr så dåliga blodkärl.

Längtar...
  • mmian

Gå i trappor eller rör dig aktivt lite innan, det brukar hjälpa, det är och varmvatten från kranen en stund innan. Jag är som du, rädd och svårstucken men dte här brukar fungera bra

Made in Thailand- Annie BF 070809
  • Alvi
    Yoyna och ni andra: Tack för era svar! Ska absolut testa det där med värme....! Och att få igång lite blodcirkulation... brukar väl vara nervös-kallsvettig gissar jag...
Svar på tråden Skit! Blodprovet hos MVC gick inte bra idag! Inget blod kom! Vad kan man göra för att underlätta!?