• jellona0507

Foglossning mellan benen?

Jag hade foglossning under min första graviditet, men då gjorde det mest ont i höfterna, och strålade ner längs låren.
    Nu har det börjat göra mega ont mellan benen, i bäckenbenet.
    Kan det vara foglossning?
    Har även börjat stråla ut mot sidorna. Aj aj.. gör jätte ont att sitta, ligga och stå.

Vad tror ni? Har jag redan nu drabbats av samma elände som fick mig att tappa humöret helt under förra graviditeten. Är nu i vecka 19.

//busfröet

• Svar på tråden Foglossning mellan benen?
  • Familytime

Japp, grattis! Du har precis fått foglossning i blygdbenet! Det är så himla otrevligt och en jävla åkomma som man inte kan bota... Stackare! Jag har haft det från ca v 16, så jag lider med dig. Numera kan jag knappt gå... Men håll ut!

* Gå med små små små steg
    * Gå långsamt
    * Undvik trappor eller ta det långsamt
    * Använd ett foglossningsbälte så länge du inte har så stor mage
    * Håll alltid benen ihop och rulla ur soffa och säng.

Ska fundera ut mer knep, men de flesta knepen används ju dagligen här, så jag tänker inte på det längre!

• Wallin86

stackare! vet hur ni känner! ville bara tillägga att dessa foglossningar känner man som tur är inte under första graviditeten, utan det kommer först vid andra!

• Familytime

Wallim86: Nej nej nej! Det är helt fel! Jag var sjukskriven under två månader under min första graviditet för just detta, så det stämmer inte alls. Då kunde jag verkligen inte gå överhuvud taget. Och det var precis där i blygdbenet. Så fort någon satte var när mig där, så var det kört.

• Wallin86

min bm påstod det under min förra graviditet, jag menar inte blygdbenet, utan insidan av becknet.

• Familytime

Var är insidan av bäckenet?

• Änglabarnet

Det här är min första graviditet och
    jag har sån foglossning å den är hemsk...
    har som tur var inte många dagar kvar till BF och hoppas på att inte få gå över....

• sprall

Wallin, det stämmer inte. I alla fall inte på mig, som är gravid för första gången och i vecka 19-20 fick jätteont precis mitt i blygdbenet. Ibland när jag tog ett steg (även ett litet) så kändes det som om någon hade stuckit in en kniv rakt in i själva härligheten, aj!

Men för min del höll detta bara i sig 1-2 veckor till och från för att sen försvinna helt. Enligt BM mfl kan man få den här typen av smärtor just kring de veckorna pga speciellt höga hormonnivåer.

Denna typ av ont ska tyvärr inte avhjälpas så mkt med bälte enligt min barnmorska.

Så har du lika tur som jag kan det gå över om ett tag!

• Wallin86

foglossningarna känndes även i höften! lite svårt att förklara, man får ont i becknet, typ 5cm snett upp och in från blygdbenet...

• AE77

Mitt satte sig i ljumskarna och i korsryggen/svanken

• Wallin86

ni missuppfattar mig, det onda vid blygdbenet får man även som först föderska, det jag pratade om uppstår först vid andra graviditeten pga att becknet redan är uttänjt!

• Familytime

Men det har mer med hormoner att göra än huruvida bäckenet är uttänjd eller inte. För mig hjälpte bälte otroligt bra, eftersom det tryckte ihop ändarna mot varandra och höll det stadigt på plats. Det var en befrielse att kunna gå igen. Nu är jag för stor för att kunna ha det, och dessutom har jag ett sittande jobb, och då kan jag inte ha det på mig.

• jellona0507

Åh, typiskt!
    Då har eländet börjat alltså! Känns redan nu omöjligt att sitta, eller stå!
    Får alltså boka tid till sjukgymnasten redan imorgon. *suck*
    Förhoppningsvis slipper jag äta smärtstillande den här graviditeten.

• Familytime

Förresten; liknelsen med kviven är ju klockren! Fantastiskt bra beskrivning! Det är precis så det känns! Har ni känt när en treåring springer rätt in i blygdbenet med huvudet för att krama er? Mmmmm...knivar knivar och åter knivar...jäää...

• Vombell

Åh, stackars dig! Jag hade folossning i själva bäckenet med de tre första men med den sista nu fick jag i blygdbenet också. Precis som du beskriver. Gjorde så JÄ*LA ont!

• Mollan Malin

Jag hade foglossning under min första graviditet och har fått det nu igen fast lite tidigare än sist. (är i v.16 nu) Kan lägga in ett råd till trots alla bra råd i tidiare inlägg. Ligg med en kudde mellan knäna på natten och försök att varken bresa för mycket eller lägga benen i kors.

• Joffe

Usch ja Busfrö Följ alla bra tips du fått, jag vet precis hur det känns men för mig är det förhoppningsvis sanrt över

# 4 dagar kvar till BF #
  • jellona0507

Åh, jag som alltid sitter med benen i kors vid datorn. Kan ju glömma att det skulle funka nu. Känns som tusen knivar rakt upp mellan benen. Smärtan är HEMSK! Värst är det när jag sitter. När jag ligger har jag kudde mellan benen, och det gör ju att bäckenet belastas jämt.
    Förra graviditeten fick jag foglossning redan smått i vecka 16. Antar att det kom lite senare nu eftersom bäckenet "töjt ut sig lite". Dock har jag ändå inte fött vaginalt.
    Usch, önskar att alla gravida slapp den här eländiga smärtan. För den är så hemsk! Känns som att jag bara klagar.. men usch, har halva graviditeten kvar framför mig. Gör det så här ont NU, hur ont gör det då inte om ca 10veckor? *suck*

Svar på tråden Foglossning mellan benen?