Vad gör jag med röda linser?
Tar tacksamt emot recept
Tar tacksamt emot recept
Bulgarisk linssoppa
4-5 portioner
tillagningstid 20-50 minuter
Ingredienser
2 dl linser, gröna eller röda
2 lökar, gula
1 msk olja
1 liter vatten
1 buljongtärning
1 msk paprikapulver
1 tsk salt
1 lagerblad
1-2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater (ca 400 g)
½ tsk socker
½ tsk vinäger
½-1 tsk timjan, stött
Tillagning
Skölj linserna väl. Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i oljan i en gryta. Tillsätt vatten, buljongtärning, linser, paprikapulver, salt, lagerblad, skalad, pressad vitlök och krossade tomater.
Koka under lock på svag värme tills linserna är mjuka, gröna linser 30-40 min, röda linser 8-10 min. (De röda linserna blir gula efter kokning.)
Smaka av den färdiga soppan med socker och vinäger och ev mer salt. Späd med lite vatten om soppan verkar tjock. Den kan också kryddas extra med stött timjan.
Jättegod!!!
Blanda ned i köttfärssåsen! Gott och drygar ut maten. Dessutom blir det lite nyttigare.-D
Hmmm... Jag måste säga - släng dem! Linser är oätligt!
Gott med olika soppor - finns massa recept!
Gryta / röra med indiska kryddor ( ingefära, spiskummin, gurkmeja mm. ) + lök, vitlök ( + ev chili ) - stekes. I med röda linser o vatten + ev rivna morötter + ev. tomatpure o ev. krossade tomater. Kanske buljongtärning ( annars salt ). Koka tills linserna är mjuka o röran är tjock. Strö gärna på färsk koriander el persilja. Pressa gärna över lite citronsaft o rör om.
Mums - dottern älskar linsröra! Jag med.
Servera med bulgur eller ris.
Gott att ha i paj också - t.ex. röda linser, grönsaker och svampröra + äggstanning med ägg o creme fraiche + kryddor i pajskal. In i ugnen.
Linsröra m. krossade tomater o örter istället för köttfärs till pasta ( kanske lasagne ).
Enklast möjliga - burklinser + pasta, dressing, grönsaker och tex halloumi eller fetaost. God o mättande sallad!
Linser går att göra vadsomhelst med. Har man linser hemma så har man middag hemma!
Tack alla!
Filippa K: Nej, jag bara skämtade. Har dock aldrig lärt mig tycka om linser, så jag vidhåller att det inte är människoföda.
Byt ut nötfärsen i köttfärsåsen mot röda linser! Super Gott!!
Röda linser
championer
vitlök
rivna morötter
soja
citronpeppar
chilipulver
krossade tomater
2-3dl vatten
Nyttigt också!
Tack tack