• Lilja07

Vad gör jag med röda linser?

Tar tacksamt emot recept

~~ Sanna 040415 ~~ Kotten BF 070519~~
  • Svar på tråden Vad gör jag med röda linser?
  • Dizzio

Bulgarisk linssoppa

4-5 portioner

tillagningstid 20-50 minuter
    Ingredienser

2 dl linser, gröna eller röda
    2 lökar, gula
    1 msk olja
    1 liter vatten
    1 buljongtärning
    1 msk paprikapulver
    1 tsk salt
    1 lagerblad
    1-2 vitlöksklyftor
    1 burk krossade tomater (ca 400 g)
    ½ tsk socker
    ½ tsk vinäger
    ½-1 tsk timjan, stött

Tillagning

Skölj linserna väl. Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i oljan i en gryta. Tillsätt vatten, buljongtärning, linser, paprikapulver, salt, lagerblad, skalad, pressad vitlök och krossade tomater.

Koka under lock på svag värme tills linserna är mjuka, gröna linser 30-40 min, röda linser 8-10 min. (De röda linserna blir gula efter kokning.)

Smaka av den färdiga soppan med socker och vinäger och ev mer salt. Späd med lite vatten om soppan verkar tjock. Den kan också kryddas extra med stött timjan.

Jättegod!!!

• Jannamia

Blanda ned i köttfärssåsen!  Gott och drygar ut maten.  Dessutom blir det lite nyttigare.-D

Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • Lottis77

Hmmm... Jag måste säga - släng dem! Linser är oätligt!

Bortskänkes: bebis 18 mån med tandsprickning!
  • mamma till lilla skrutt

Gott med olika soppor - finns massa recept!
    Gryta / röra med indiska kryddor ( ingefära, spiskummin, gurkmeja mm. ) + lök, vitlök ( + ev chili ) - stekes. I med röda linser o vatten + ev rivna morötter + ev. tomatpure o ev. krossade tomater. Kanske buljongtärning ( annars salt ). Koka tills linserna är mjuka o röran är tjock. Strö gärna på färsk koriander el persilja. Pressa gärna över lite citronsaft o rör om.
    Mums - dottern älskar linsröra! Jag med.
    Servera med bulgur eller ris.
    Gott att ha i paj också - t.ex. röda linser, grönsaker och svampröra + äggstanning med ägg o creme fraiche + kryddor i pajskal. In i ugnen.
    Linsröra m. krossade tomater o örter istället för köttfärs till pasta ( kanske lasagne ).
    Enklast möjliga - burklinser + pasta, dressing, grönsaker och tex halloumi eller fetaost. God o mättande sallad!
    Linser går att göra vadsomhelst med. Har man linser hemma så har man middag hemma!

• Lilja07

Tack alla!

Lottis77 skrev 2007-03-28 15:42:16 följande:
    Hmmm... Jag måste säga - släng dem! Linser är oätligt! Bortskänkes: bebis 18 mån med tandsprickning!
    Vi kanske inte tycker det
    ~~ Sanna 040415 ~~ Kotten BF 070519~~
  • Lottis77

Filippa K: Nej, jag bara skämtade. Har dock aldrig lärt mig tycka om linser, så jag vidhåller att det inte är människoföda.

Bortskänkes: bebis 18 mån med tandsprickning!
  • Lilja07
    Lottis77 skrev 2007-03-28 21:13:57 följande:
    Filippa K: Nej, jag bara skämtade. Har dock aldrig lärt mig tycka om linser, så jag vidhåller att det inte är människoföda. Bortskänkes: bebis 18 mån med tandsprickning!
    ha ha, vi ska prova, kanske tycker samma som dig

Ska finnas en linsgryta med? Hur gör jag den?
    ~~ Mamma till Sanna~~ Kotten BF 19 maj~~
  • Björkeli

Byt ut nötfärsen i köttfärsåsen mot röda linser! Super Gott!!

Röda linser
    championer
    vitlök
    rivna morötter
    soja
    citronpeppar
    chilipulver
    krossade tomater
    2-3dl vatten

Nyttigt också!

• Lilja07

Tack tack

~~ Mamma till Sanna~~ Kotten BF 19 maj~~
Svar på tråden Vad gör jag med röda linser?