• Challe N

*Ni som har gudbarn, ger ni en present vid

Ni som har gudbarn, ger ni en present vid varje årsdag av dopet (om ni fattar vad jag menar?? ) Jag är gudmor åt min kompis son och har inte gett han något vid årsdag.. Ska man göra det??? Fick nyss reda på att min kompis (mamman till mitt gudbarn) är gudmor till sin morbrors son och ger honom en present varje år.. Känner mig jättedum nu när inte jag har gjort det!! Är det nåt man "ska" göra????

• Svar på tråden *Ni som har gudbarn, ger ni en present vid
  • Mamma J

Tycker jag inte man behöver. Det väntar jag mig inte att gudmoren till min son gör.

• Josse

Vi har ännu inte uppnått årsdagen av dopet, men Filippas fadder har sedan april i år gett henne lite kläder och i julas fick hon fina böcker i julklapp och när hon fyllde år fick hon böcker och en tröja.

• jannice

Jag har varit "gudmor" i 12 år nu och ger inte min tjej presenter på årsdagar...Ger bara födelsedagspresenter och julklappar! Finns nog inga "måsten" ...vad jag vet iaf! Jag har blivit tillsagd att min roll bara är att finnas där som en extra vuxen och kompis!

MVH / J

• Tristan

Mina söners gudföräldrar ger faktist alltid lite extra till pojkarna. De tar det på allvar och uppvaktar när tid finns för det?

Det beror väl lite på hur pass viktigt det där med "gudförälder" är för er. Det måste du nog själv känna efter...

Men visst är det alltid kul att ge bort små presenter.

Jag har min kompis dotter som jag inte är fadder till, men jag kan inte låta bli att sticka till små saker ändå....

Hör efter med föräldrarna om du är osäker, men att de alla blir glada om du visar din kärlek med en liten sak på dens dopdag, det är nog ingenting att tveka om.

• Katharina

Det är väl inget man ska göra... men många gör så. Det man ska göra som fadder om det är en fadder från ett kristet dop, är att fostra barnet in i en kristen gemenskap. Det är vad dopet och faddern handlar om, inte presenter. Det är alltså fadderns huvudansvar efter föräldrarna att ge barnet en kristen grund. Tror många missar det...

Jag är fadder åt tre barn och med samtliga av deras föräldrar har jag gått igenom innan vad de förväntar sig av mig som fadder.

I två av fallen vill de att jag uppmärksammar deras barn lite extra på dopdagen och i det tredje fallet så ville mamman bara att jag skulle finnas där på dopdagen.

Svar på tråden *Ni som har gudbarn, ger ni en present vid