• Monchhichi

5-veckors som sväljer en massa luft. Tips någon?

Min fem-veckors lille kille har blivit uppsvälld i magen och har ganska mycket gaser. Vi har varit inne och kollat upp det idag och på barnmottagningen hittade de inget fel på magen, antagligen är det helt enkelt så att han får i sig mycket luft när han äter. Han äter enbart ur flaska (Mam Ultivent). Vi kör med Nan 1. Är det någon som har något tips för att minimera "luft-intaget"? Finns det flaskor som är bättre t.ex?

• Svar på tråden 5-veckors som sväljer en massa luft. Tips någon?
  • jojo7

Det finns nog inte så mycket att göra. Jag hade också MAM i början till min son men han fick inte i sig en massa luft. Se bara till att det är mat hela tiden i själva nappen.

Du kan ju alltid ge han baby massage på magen men inte direkt efter maten.

♥Albin♥ född 060830, min ögonsten! ~Bebis i magen, kommer mitten av oktober~
  • Engel 27

Använder också DrBrowns,ska inte den vara bäst på att minimera luftintaget

• Kängu

Antar att du försöker rapa honom ordentligt. Om han har ont kan du ju prova minifom eller biogaiadroppar.

• Fantastiska Skatt

Vår lillkille svalde också mycket luft & svårt (omöjligt) att få honom att rapa ordentligt. Använder Dr.Brown`s flaska som är jättebra, testa med minifom annars- bryter ner luftbubblorna & gör susen! Lycka till!

• Mumin75

Min lilltjej hade också massa gaser och var ganska gnällig på kvällarna... Har kört med minifom i snart en vecka och det har blivit mycket bättre, första dagarna pruttade hon ungefär lika mycket men behövde inte ta i för att få ut fisarna, de liksom pös ut av sig själva och nu fiser hon nästan ingenting

Jag hade också velat testa DrBrowns flaska men den finns inte att få tag på här där vi bor. Köpte Avents flaska istället men hon vill inte ta den dinappen så jag kört med medelas vanliga flaskor och apotekets dinappar, finns ett lufthål i dem som ska hjälpa till så att hon inte får i sig lika mycket luft... och det verkar funka bra... fast jag har ju inte så mycket att jämföra med eftersom vi inte kunnat testa de andra flaskorna som ska vara så bra.

• Smurfit78

hej alla!!
    min lilla zeb är hård och gasig i magen läste om  minifom vad är det??var köper jag det ??

• One

mimifom finns på apoteket, men hjälper inte mot hård i magen, bara gaser.

vi ger sempers bifidus 1 gg/dygn för att hålla magen igång o det funkar för oss. Finns annat oxå. Bifidus finns på apoteket.

• m1nn13

Förutom Dr. Browns och Minifom från Apoteket kan du ju prova att hålla honom lite mer upprätt när han äter. Då är det svårare för luftbubblorna att vandra ner i magen.
    Men, Minifom borde göra susen!

• Monchhichi

OK! Ska testa det med! Tack!

• Amorficlya

DrBrowns Flaska var den bästa för vår dotter mam fungerade inte..

• BubbelGuppie

använder apotekets flaska med nappar 0.30mm hål.. köpte en mam ultivent förra veckna... sitter storlek 2 i den som rinner alldeles förfort för min tös så hon drar i sig en massa luft för hon öppnar munnen för att hinna svälja, hon fick under de 2 dagarna mer magknip än hon haft under hela tiden hon ätit med flaska, så använder inte mam föräns jag köpt en storlek 1 napp och ser om den rinner saktare eller tösen blivit större ( 7 veckor nu). så byt flaska till en som har mindre hål i nappen och se om det hjälper.

Svar på tråden 5-veckors som sväljer en massa luft. Tips någon?