• Giselle

ABC, Södersjukhuset, Danderyd eller Huddinge, vilka erfarenheter har ni av att föda era barn där?

Hej på er!
    Jag skall ha barn i september, och vill gärna veta lite om hur ni som redan har barn upplevde era förlossningar. Vilket sjukhus födde ni på och hur upplevde ni att det var där?

Jag tillhör Huddninge sjukhus men känner att ABC-kliniken verkar intressant, men min sambo har hört att Danderyd skall vara bäst.

Det är svårt att veta hur man skall göra så jag behöver all hjälp jag kan få från er!

Tack på förhand!!!!

• Svar på tråden ABC, Södersjukhuset, Danderyd eller Huddinge, vilka erfarenheter har ni av att föda era barn där?
  • skidan

Hej Giselle!

Grattis till graviditeten.

Jag hörde till Danderyd när jag blev gravid. Vi flyttade i 8e månaden, så när det var dax tillhörde vi SÖS. För min del så hade det inte så stor betydelse. Jag ville ha ett sjukhus med kunnig personal och det har alla.

Om du vill till BB-Sthlm på Danderyd måste du ställa dig i kö snarast om din MVC inte hör dit.

Jag har bara provat på förlossningsrummet på SÖS under ett vändningsförsök. Vår dotter la sig nämligen i säte några veckor före bf, så vi fick planerat snitt på SÖS. Lokalerna på SÖS är inte speciellt mysiga, det är mycket sjukhusmiljö. Men personalen är toppen. Dessutom har de ju öppnat nytt nu och utökat.

ABC? tänk på att du inte kan få någon annan smärtlindring än lustgas där.

Mitt tips är att åka runt och titta på respektive sjukhus.

Lycka till!

• Jen

Jag födde på KS och är jättenöjd! Hade jättebra barnmorskor både under förlossningen och på hotell-BB efteråt. De var lyhörda och vi fick familjerum och eget ansvar

(TÄnk på att det är skillnad på BB-Stockholm som ligger på Danderyds sjukhus och som är privat och Danderyd sjukhus eget BB)

• saelma

ABCkliniken läggs väl ner i mars och blir södra bb.. eller har jag fel?

• Miao

Jagh ar fött tre barn på Huddinge och skall föda mitt fjärde där med. Är oerhört nöjd och det ät tryggt att vata att det finns neonatal och andra inst. för att hjälpa barnen om något gåtr fel. kram Mia

• Pluto79

Jag födde mitt barn på DS. (23/1-04).
    Tycker det var jättebra där! Underbar pesonal!
    Har hört att hotellet ska vara jättebra. (hamna själv inte där eftersom jag satted igång, och man bara kommer dit vid okompliserade förlossningar).

• Elut

Jag födde på danderyd och bodde sedan kvar på patienthotellet under tre dygn. Vi var mycket nöjda både med personalen på förlossningen och på hotellet. Skönt med eget rum och trevlig miljö.
    Hoppas på att få föda där även denna gång!

• milla

Jag födde min dotter på SÖS och har bara gott att säga om dem! Underbar personal både på förlossningen och på BB. Vi hade eget rum och min man fick sova kvar. Vi var kvar på BB i tre dygn.
    Lycka till!

• Mandy

Sös, och var jättenöjd. Fick ett stort eget rum och min sambo fick sova kvar. Urtrevlig personal.

• Amanda

Jag har fött båda mina barn på SÖS och tycker de är jätte bra där, både på förlossningen och på bb.

När dottern föddes (första barnet) stannade maken kvar på bb med mig och sov över där. Vi var kvar i 5 dygn (amningen strulade så därför fick vi stanna längre).

När sonen föddes (andra barnet) så åkte maken hem till dottern efter förlossningen och jag stannade kvar själv på bb. Fick då dela rum med en annan nybliven mamma. Jag stannade på bb i 2 dygn (tills amningen kommit igång ordentligt).

En av barnmorskorna som var med när dottern föddes var även med när sonen föddes och det var hon som kände igen oss. Hon tyckte det var jätte trevligt och mysigt att hon fått vara med när båda våra barn föddes.

Jag rekomenderar SÖS varmt!

Lycka till!

• Sandra76

Har fött mitt första på Södertälje pga att det var fullt på HS. Tyckte det var hemskt. Min två och tre är födda på HS och det är helt klart bäst.
    Jätte bra barnmorskor och trevlig personal.
    Ett litet minus är iof bb. Där jag inte alls kände mig välkommen. (det var förra gången)

• Jessica A

Vår dotter föddes på SöS. Jag är supernöjd med SöS, personalen var underbar (speciellt "vår" barnmorska Totte). Vi fick inte plats på BB så vi fick ligga på ABC sedan, vi var kvar i tre nätter pga amningsstrul. Nätterna på ABC var toppen, vi hade eget rum och man skötte sig själv men hela tiden fanns ju barnmorskor att fråga om man behövde det.

• Ösö

Jag födde på Huddinge sjukhus. Är helnöjd. Kunde inte varit bättre. All personal var toppen! vill föda där nästa gång också!!!

• Beckasin

Jag födde på SöS och jag är jättenöjd! Personalen lyssnade verkligen på hur vi ville ha det och de var jätteproffsiga. Även BB var bra. Stannade 5 dygn pga att amningen strulade.

• Helge

Jag födde mitt första Barn på Ds, skulle ha fött på BB stockholm men var 15 dagar för långt gången..Men dom var helt underbara där och tog hand om oss som om vi vore kungligheter...Hotellet är oxå jättebra...var där över en vecka eftersom att min dotter inte ville amma, och dom ger en jättebra stöd o kollar en hela tiden...Så om jag fick välja så skule jag föda där igen..men bor nu i västmanland så det blir väl västerås lasarett....Lycka till...

• MalinI

Födde mina bägge på Huddinge. Är jättenöjd. Trevlig personal. Men tråkig miljö.... Men det är ju som det är med sjukhus. Bara man kommer in på sjukhus är det ju tråkigt
    När man läser igenom detta så verkar ju de flesta vara bra.

Lycka till

• petrusjka

Var på visning av Södra BB igår, som någon ovan skrev så stänger ABC nu och det blir en ny enhet. Gå på information där , det är måndagar kl 15, en bm berättar om planerna och hur man gör för att komma med i rullorna.

Vi skrev in oss där i förra veckan, måste göras före v 30.

Tyckte det lät underbart med egna rum med dubbelsäng, att inriktningen är att vilja föda naturligt, men att det finns smärtlindring att få om man "ändrar sig" och att det finns kompetens om komplikationer tillstöter. Kolla in deras broschyr här: www.sodersjukhuset.se/templates/normal.asp (finns under informationsfolder)

Jag svarar gärna på frågor om hur det gick till att byta mvc osv. så hör av dig! kram Petra

Svar på tråden ABC, Södersjukhuset, Danderyd eller Huddinge, vilka erfarenheter har ni av att föda era barn där?