• trädis

det här med spottings...

hej tjejer!

jag funderar på det här med spottar före mensen. det känns ju som detta tyder på att man inte är gravid, men i många fall verkar det som man kan få de vanliga spottarna för att sen när mensen ska dra igång ordentligt i stället få pluss!

vad beror spottarna på då? jag menar vissa har ju så få dagar mella ÄL å spottar å då borde ju inte ägget hinna fästa liksom. kan inte spottarna vara nån form av efter reaktion på ÄL?? Oskyldig

har ju börjat spotta idag så man undrar ju lite om man ska ge upp... Fundersam

När blir det vår tur?
  • Svar på tråden det här med spottings...
  • emlanpemlan
    "Spottings".

Det har jag hört lite om, men är inte säker på vad det är.

Är det när man för brun/rosa flytningar innan/efter mens??
    (¯`°?.¸ ♥ TvåVillBliTre ♥ ¸.?°´¯)
  • hummliz

Hej tjejer!!

Jag är en av alla som har spottings innan mens, mellan 4-6 dagar innan. Har en cykel som är mellan 32-34 dagar, så spottingen brukar alltså dra igång på dag 28 ungefär. Den här månaden fick jag provera utskrivet av gyn, vilket är gulkroppshormon (progesteron), ett hormon som ökar just efter ÄL om man har någon. Proveran ska alltså göra att mensen "samlas" upp och inte blir så utdragen, jag har haft mens sammanlagt ca 2 veckor. Progesteronet ska även hjälpa ett befruktat ägg att fästa bättre i livmodern.

Så vad jag har förstått det som kan dessa spottings bero på att man inte har tillräckligt stark ÄL. Men det är många som har blivit gravida ändå. Jag tycker inte att du ska ge uppp hoppet bara för att du har fått spottings nu, det är många som får det för att sen upptäcka att de är gravida...

• emlanpemlan

hum... Jag har nog "spottings" efter mens...  jag har brun/rosa flytningar nån dag innan mens sen brukar jag blöda rikligt i 2 dagar kanske, sen ha mycket bruna flytningar i kanske 3 dagar elr så.. är det spottings?

• fiffiluran

jag brukade ha spottings nån dag innan mens.. inga problem att bli gravid ändå. Plussade tredje månaden.. och hade spottings innan precis som vanligt, bara att mensen inte kom sen.

• hummliz

emlanpemlan:
    Jag tror att 1-2 dagar med spotting innan mens är ganska normalt och efteråt också..Jag gick till gyn för att jag tyckte att det var jobbigt att blöda i två veckor..Men har du en fungerande ÄL tror jag inte att det är nåt problem för dig att bli gravid!

• trädis

fiffiluran: oj! då kan jag fortfarande hoppas!

När blir det vår tur?
  • fiffiluran

gumsegumsan - absolut! jag hade tom lite mensvärk också.. när har du bim?

• trädis

bim den 31 mars... ¨å jag hittar lite blod om jag "petar in" lite papper liksom.... har vart så i två dagar nu,... precis som det brukar vara innan mens.... Fundersam

När blir det vår tur?
  • trädis

jäkla mensvärk oxå glömde jag säga

När blir det vår tur?
  • emlanpemlan
    hummliz:

oh, så skönt att höra. alltid undrat. Usch så jobbigt att blöda i 2 veckor Ledsen
    Jag brukar ha mens i 4-5 dagar, men de senaste ggr:na har det blivit 2-3 dagar.. men då har jag bruna flytningar några dagar med.
Svar på tråden det här med spottings...