• AxelOlivia

Sovtips för sjumånaders bebis?

Våran lilla Axel somnar vid åtta tiden på kvällen men grejen är det att han vaknar ca en gång i halvtimmen ändå tills jag eller min sambo går och lägger oss med han. (Han sover i våran säng.) Är det någon som har något tips hur man kan få han att sova längre stunder på kvällen?

• Svar på tråden Sovtips för sjumånaders bebis?
  • IddeGirl

kan tyvärr inte ge dig nått bra svar... har liknadne problem själv...

• Linda MI

Jag tror att det är åldern...jag har också en 7 månaders och han drömmer väldigt mycket. Han måste ligga tätt, tätt intill mig varje natt och känna mitt ansikte, annars börjar han att gråta.Så här blir det inte mycket sömn just nu. Ikväll har jag varit inne hos honom varje halvtimme dessutom.

Det är nog bara att gilla läget en period.

• Mejann

Min lille kille som också är 7 månader vaknar också flera gånger per natt. Det räcker inte heller att bara stoppa in nappen, man måste vara där och lägga handen på ryggen eller så för att få honom att somna om.

• Luddvar

Tror också det är åldern .De är ganska oroliga då. Det går över för att oftast återkomma runt 9-10 månader.

• thereseal

Hej
    Har det precis likadant. Håller på att döö av trötthet. Synd att det inte verkar vara någon som kan ge oss tips.
    Luddvar vad menar du återkommer runt 9-10 månader. Blir det bättre då eller blir det sämre igen?

• susanna82

Hej!
    Sådär höll min son också på, men runt 8 1/2 mån vände det av sig självt. Det är nog en "orolig ålder".

• Luddvar
    thereseal skrev 2007-03-28 22:41:41 följande:
    HejHar det precis likadant. Håller på att döö av trötthet. Synd att det inte verkar vara någon som kan ge oss tips. Luddvar vad menar du återkommer runt 9-10 månader. Blir det bättre då eller blir det sämre igen?
    Då brukar de få en separationsångest-fas och vakna och ställa sig upp och gråta vilt efter mamma eller pappa. De har börjat förstå att mamma och pappa kan försvinna ibland och det är lite otäckt. Men det går också över.
  • hama

Vår dotter som är 6½ mån börjar gallskrika ett par gånger per natt, men det är liksom i sömnen för hon har aldrig ögonen öppna. Ibland går det lätt att söva om henne i hennes egen säng men oftast får jag ta över henne till oss, men även då kan det ta en stund. Är hon riktigt hysterisk ammar jag henne, det funkar alltid men jag vill helst söva henne utan "mutamningen".

• Mejann

tereseal: Håller med, inte ens när han var nyfödd vaknade han såhär ofta.
    Inatt var det inte klokt, han vaknade varje timme... så vid 3-tiden tog jag över honom till min säng så att han fick sova bredvid mig och då sov han till 7.30 . Det är väl så man får göra då om man vill sova litegrann själv.

• AxelOlivia

Verkar iaf inte som om vi är de enda med de här problemen. Hoppas bara att separationsfasen inte håller i sig allt för länge och att det vänder när den är slut.

• Familjen B

På våra barn har enda sättet att få dem att sluta vakna när man inte ligger bredvid dem varit att lära dom att somna själva på så sätt har dom inte blivit "rädda" när dom vaknat till utan någon bredvid sig utan kunnat somna om igen.
    Det finns en hel del olika metoder som kan användas, vad man väljer är upp till var och en, hur man är som person.

• hama

Kan man änvända metoder även om barnet inte är vaket? Jag menar vår dotter skriker ju typ i sömnen, öppnar aldrig ögonen, och då känns det ju konstigt att använda en metod. Eller?

• AxelOlivia

På natten är det samma hemma hos oss. Axel skriker men är inte vaken. Väcker man han så blir han glad och nöjd och somnar oftast om på en gång..

• Familjen B

När mina barn varit så, det går i perioder så har jag inte stört dem utan låtit dom "drömma" klart. Nu har jag haft möjlighet att ha dom i eget sovrum så då är det ju lite enklare att låta dem vara. Jag har bara gått dit när jag hört att dom blivit riktigt ledsen.
    Jag har upplevt att vi har stört varandra väldigt mycke innan dom fick eget rum.

• Vironika

Lustigt mon son gör samma sk..!

Svar på tråden Sovtips för sjumånaders bebis?