• Blomman80

Whiskeyresa till Skottland...

...hade jag tänkt att ge min whiskey-fanatiska sambo i 25 års present. =)
    Men nu till min fråga. Är det någon som har några känningar i Skottland, vart man ska bo? Några bra tips på hotell? Helst då i närheten av tex GlenFiddich destillirierna.
    Själv har jag noll koll men vill ändå fixa resan utan att beställa ett helt paket av någon arrangör.

• Svar på tråden Whiskeyresa till Skottland...
  • SVejsan

Nu så kan jag inte ge dig några specifika tips på hotell...
    Utan pusha för Bed and Breakfast-varianten.
    Vi var 3 par som gjorde just en sådan resa tillsammans...
    Vi ordnade på följande sätt...
    Vi hade bokat flyg och ett par nätter i Edinburgh bara. Vi hade också hyrt en minibuss i förväg... Edinburgh är en riktig schysst stad väl värd några dagar - särskilt de äldre delarna... (Vi gick till bla Whisky Heritage Centre, lite turistfällevarning men intressant!)
    Sedan åkte vi dit näsan pekade. En körde per dag och de andra kunde besöka destillerierna och få provsmaka ...
    Vi kom ända upp till Inverness till slut... Stoppen inkluderade Isle of skye, Sterling och några andra mindre ställen.
    Det var inga som helst problem att via Turistinformationerna förboka platser på B&B. Då hade vi inte några mobiler med. Med mobil och en vettig B&B sammanställning så kommer man långt...

Se till att din man får prova ett antal områdesspecifika sorte också typ Highland, Isley, Speyside, Lowland...

Vi var totalt borta i 12 dagar...

(Old fettercairn blev vår nyupptäckta favorit och destilleriet var fräckt - ingen stordrift där direkt )

• SVejsan

Nu så kan jag inte ge dig några specifika tips på hotell...
    Utan pusha för Bed and Breakfast-varianten.
    Vi var 3 par som gjorde just en sådan resa tillsammans...
    Vi ordnade på följande sätt...
    Vi hade bokat flyg och ett par nätter i Edinburgh bara. Vi hade också hyrt en minibuss i förväg... Edinburgh är en riktig schysst stad väl värd några dagar - särskilt de äldre delarna... (Vi gick till bla Whisky Heritage Centre, lite turistfällevarning men intressant!)
    Sedan åkte vi dit näsan pekade. En körde per dag och de andra kunde besöka destillerierna och få provsmaka ...
    Vi kom ända upp till Inverness till slut... Stoppen inkluderade Isle of skye, Sterling och några andra mindre ställen.
    Det var inga som helst problem att via Turistinformationerna förboka platser på B&B. Då hade vi inte några mobiler med. Med mobil och en vettig B&B sammanställning så kommer man långt...

Se till att din man får prova ett antal områdesspecifika sorte också typ Highland, Isley, Speyside, Lowland...

Vi var totalt borta i 12 dagar...

(Old fettercairn blev vår nyupptäckta favorit och destilleriet var fräckt - ingen stordrift där direkt )

• Det blåa huset

Det tips jag har att komma med är Islay om din sambo är whisky-tokig.

♥Are 19/5 2006♥ Mamman är whiskynjutare
  • Blomman80

Tack för tipsen! Jag hade tänkt att bjuda honom på en fyra-fem dagars resa. För kort tid? Det får lixom inte bli hur mycket pengar som helst. *tomt i fickan*

• Det blåa huset
    Blomman80: 4-5 dagar kan blir hur bra som helst om du håller det lagom med besök på destillerier.
    Vi bokade B&B, två-stjärniga. Om du vill ha proffstips kolla in whiskyforum.se.
    Flyg med RyanAir om ni kan, det är billigt och bra.
  • Blomman80

Låter som en bra idé med B&B. Tänkte inte så långt, man är så inkörd på hotell i Sverige. Jag ska ge resan till min pojkvän som i sin tur ska få med sig en kompis, blir en riktigt grabbresa. Eftersom jag inte gillar whiskey får han nog roligare med kompisen. =) Tack för tipset på forumet!

• Det blåa huset
    Blomman80: Så gullig du är som skickar med en kompis. Glad Har du varit inne på visitscotland.com? De har också en himla massa bra tips. Ooh, jag blir så avis på alla som åker till Skottland.
  • Blomman80

Var in en snabbis där igår. Ska läsa lite mer! Han fyller år i november, vore så roligta tt bara ge honom resan som en present så får han pcka pch fara på en gång! Men i november?
    Hihi, klart han ska åka med en annan whiskeyfantast. Vad skulle jag där å göra? =)

• Pyan

Vi var i Skottland 5 dagar vid den här tiden förra året tillsammans med ett annat par där killen gillar whisky lika mycket som min sambo. Vi flög med Ryan Air och hyrde bil och åkte ca 100 mil och bodde på olika B&B. Vi hade bara bokat första natten hemifrån eftersom vi inte bestämt vart och hur vi ville åka, men eftersom det var påsk var det ganska fullbokat, så en natt höll vi på att få sova i bilen... men hittade till slut ett ledigt ställe.

Jag och den andra tjejen är inte heller förtjusta i whisky men hade mycket utbyte av resan ändå. Tittade bl a på slott och så den vackra naturen!

Ett råd är att inte missbedömma avstånden, det kanske inte ser långt ut på kartan men vägarna är ofta kringliga och backiga så det tar längre tid än man tror.

Hör av dig om du vill veta mer om hur vi åkte och få tips på bra B&B.

• Blomman80

Tack Pyan. Är alltid intressant att höra hur alla gått tillväga.
    Min fundering är dock hur mycket pengar man ska räkna med att det går till en sån här resa. Jag ska ju endast betala för en, kompisen han ska åka med betalar själv.

• Pyan

Eftersom vi flög i påskhelgen var det lite dyrare än normalt så med flyg, hyrbil+bensin och boende tror jag vi hamnade på ca 4-5000 per person för 5 nätter.

Svar på tråden Whiskeyresa till Skottland...