• Starlight

Löpande tik

Hur länge löper en tik
    och är hon mottaglig alla löp dagarna för en hane?

• Svar på tråden Löpande tik
  • buffybus

en tik löper väl typ 2-3 veckor tror jag..haha jag har en tik men vet inte exakt hehe....

jag har hört dem är mottagliga ungefär 10:e dagen in i löpet...och förhoppningsvis inte bara 1 dag...för jag ska para min hehe

• INOX

En tik är mottaglig ALLA dagarna hon löper, dock MEST dag 11 till ca 15. Ca 3 veckors löp är normalt. Vissa raser löper ju också bara en gång om året.

• Starlight

Vi har nämligen en dam (hund) som har "tysta" löp och nu vet vi ej när hon började löpa men hon har släppt till en hanne nu 4ggr så därav undrade jag om det är dom mest fruktsamma dagarna eller hon är villig alla dagar hahaha?
    Hon blöder ju fortfarande men väldigt duktig på att dölja det så vi vet ej när hon började

• Starlight

INOX

Men inte alla dagar väl? Vissa tikar dom man sett har ju bara släppt till då dom e mottagliga vissa dagar under löpningen

• clay

Man märker på tiken när hon är mottaglig. Min brukar svänga med svansen åt ena hållet och se så där mottaglig ut hehehe...
    Jag brukar låta henne leka med hanar (och tikar) när hon löper men håller koll på svansen. Åker den åt sidan så brukar leken få vara över.

Fuck the world! I can make my own people!
  • miab80

Jag brukar hålla min tik borta från hanar hela löpet p.ga att jag tycker synd om hanarna... De kan ju bli lite "tokiga" stackarna

• Sommaren22juni1979

Min svägerskas hane blir helt tokig när han är här hos oss...
    Våran stora tik löper och det blir han helknäpp av , nu till saken..

HAN lärde våran lilla valptik hur man sätter på en hund , så nu gör hon det mot våran andra tik...

Så våran tik får aldrig vara ifred känns det som ..
    Så nu står ögonen kors och tvärs för att hålla koll så att den lilla låter den stora vara ifred...

Kramen ..

• clay

Hehehe... min tik höglöpte en gång och fick leka med en äldre tik, vilket resulterade i att min väldigt villigt bjöd in den äldre tiken för lite action...
    Snacka om att vi alla blev paffa :) Min tik kanske är bi? hehehe

Fuck the world! I can make my own people!
  • lionez

Hej det är bara i höglöpet som dom är mottagliga för hanar och det är bara under fyra dagar som det kan bli små buppisar ;) Min kille har kennel så man är lite insatt i det där. Var och parade våran tik igår och då var hon på dag 13.

• Sommaren22juni1979

lionez...

En fråga ..

Våran tik är född 8 aug -05.
    OM vi skulle vilja para henne i framtiden , när är den lämpligaste åldern att göra detta ?

Jag ser att hon inte är redo nu , för hon vägrar liksom tillåta att hanen som vi funderat på komma till ..
    Han försöker men vi har sånt öga på honom så att vi liksom har hård koll så att det inte händer.
    Hon lägger sig alltid när hon löper inne hos mig när jag sitter vid datan ..
    Går ingenstans utan att jag går med , kallar mig hennes livvakt.;)

Bara lite nyfiken på detta .. ,)

Och är det något man ska tänka på i matväg ?
    Typ om det är något extra som är att bra att ge vid löpning..

Vi brukar ge våran en ägg gula när hon inte är så matsugen ;)
    Då äter hon bra..

En liten ängel flög förbi och viskade i mitt öra... Kärlek , ömhet ska du ge till dina nära och kära ..
  • mysmatte

En tik löper i ca 3 veckor min tik löper i 3 veckor och 4 dagar så har det hittlls vart.. har vart 10 månader mellan hennes löp. hennes mamma har 1 år mellan löpen.

hunden ska väl vara över 2 år innan man ens får pare den enligt alla konstens regler. my skulle ha paras om hon inte haft höftfel. läst att det är enormt dyrt att para en tik och ta valpar på den minst 50 tussen skulle man ha på kontot för att vara säker.

Svar på tråden Löpande tik