• ict

"Vita arkivet"? Inom kyrkan.

Läste i en tråd att kyrkan hade...som man (som jag förstod det) kunde använda för att tala om sin önskan om begravning.

Stämmer det? Hur funkar det?

• Svar på tråden "Vita arkivet"? Inom kyrkan.
  • Lillan My

har för mig att du kan hämta dessa hos begravningsbyråer (eller hur de stavas) oxå. vet att jag va på fonus iaf o hämtade för ett år sen.

där kan du skriva in dina önskningar om där finns någon speciell kista, blommor om du vill att de ska spelas någon låt/psaml och liknade.

har för mig att dom sa att de va inte jyridiskt bindande, utan då va man tvungen att skriva de i sitt testamente.

• Anonym

DEt finns på begravninsbyråer
    det är som ett "testamente"
    där du skriver om du vill bli begrabd. kista musik klädsel m.m.
    önskemål
    och vart dina ägodelar vill "gå till" vad du har, om du har bankfack vad som ska göras av det m.m...

• Hipo

Vet att de har sånt på begravningsbyrån, vita arkivet är Fonus som har. Jag tror att det mer är dina önskemål som ska underlätta för de anhöriga då det är dags för begravning.

• ict

Ok...

Om jag går till en begr.byrå nu- och dör om 40-50 år...om begr.byrån finns...måste den anlitas för det ev arrangemang jag vill ha? Eller, går det att ta annan?

Går inte att svara på nu kanske...

• Anonym

Jo du kan gå in och ändra det där när du vill, senkan du ju tala om för dina anhöriga (tycker jag att det är det bästa sättet) hur man vill ha det, om man nu tycker det är aktuell fråga.

För det som känns "Bra" nu, kanske inte känns samma när man är 30 år äldre, typ musik på begravningen m.m.

Nej det är nog bara "ord" från dig dina önskningar...
    jag tror ju absolut att det går att ta annan begravningsbyrå, det är där nog som en "journal" av nå slag som dom förvaltar...

• A o E

Du kan ta hem ett "Vita arkivet" och fylla i och förvara bland dina andra viktiga papper, förslagsvis i bankfack. Det har jag gjort, fast jag ska skaffa ett nytt och uppdatera mina uppgifter. Man måste se över det då och då.
    Vill man ha ett skrivet testamente (på den del som inte är arvslott) så kan man med fördel förvara det här, liksom förteckning på bankkonton, försäkringar (kan innehålla belopp som betalas ut i samband med dödsfall så det är ju viktigt att anhöriga känner till) m.m.

Svar på tråden "Vita arkivet"? Inom kyrkan.