Du måste logga in för att svara i en tråd.

• AGU

behandling vid överstimulering?

Varit i kontakt med en läkare ang. ev. överstimulering. Läkaren tipsade mig att ringa och få en tid till lasarettets akut (eftersom det är lördag )
    så att jag kan få en undersökning.
    Är det farligt att bli överstimulerad och vad kan hända? Vad får man för behandling om så är fallet?

• Svar på tråden behandling vid överstimulering?
  • Tigris

Hej! Jag blev överstimulerad första gången vi försökte. Du har antagligen en himla massa ägg i dig (jag hade långt över 30 st!) Detta gör att dina äggstockar svullnar upp och "skaver" mot bäckenet. Det gör super ont! Det kan även samlas vätska i buken och vid det här laget känner du dig troligen mycket uppsvälld (jag såg ut att vara i 6:e månaden!) Jag fick ligga till sängs och som min läkare uttryckte det "inte ens tömma diskmaskinen"! Du får dessutom åka in på täta kontroller...typ varannan dag eller så....Lycka till!

• AGU

Hej Tigris!
    Fick åka in akut för dessa magsmärtor och gissa vad? Överstimulerad såklart! Fyyyyy vad jag mår dåligt och har ont. Dom lade in mig över natten för proverna var väldigt dåliga, hade även svårt att andas ( Jag är så svullen att det tar emot vid lungorna ) har även svårt att äta eftersom det också tar emot! Inget kul alls?
    Själv så har jag mått dåligt i snart en vecka. Hur länge sitter det i igentligen?
    Kram

• Tigris

ÅH....STACKARS dig! Det satt i i några veckor för mig men jag hade det inte lika jobbigt som du! Vilken tur att det upptäcktes och att du hade huvudet på skaft! Hoppas verkligen att det går bra och att du känner dig bättre snart! Hör gärna av dig igen! Kramar!

• SYLO

Lite info som jag har hittat ang överstimulering och orsaker biverkningar sedan jag blev överstimulerad

ett tillstånd som kallas ovariellt överstimuleringssyndrom (OHSS) Det är när äggstockarna överreagerar på behandlingen och utvecklar alltför många folliklar. Det vanligaste symtomet är magsmärtor. Om du har tydliga magsmärtor eller obehag skall du inte ta injektionen. Tala med din doktor eller sjuksköterska så fort som möjligt. Du bör avstå från samlag i minst 4 dygn, alternativt använda icke hormonellt preventivmedel, till exempel kondom.

Hos patienter som genomgår denna behandling ökar frekvensen av multipelgraviditeter och multipelfödslar, jämfört med naturlig befruktning. Majoriteten av dessa är tvillingar. Vid assisterad reproduktionsteknik är antalet barn relaterat till antalet embryon som återförs.

Majoriteten av biverkningarna är milda eller måttliga. De vanligaste biverkningarna som rapporterats är trötthet, smärta och lokala reaktioner på injektionsstället.

Ovariellt överstimuleringssyndrom har observerats hos ca 4% av patienterna i kliniska studier. De flesta av fallen var av mild eller måttlig natur.

Buksmärtor, illamående och kräkningar, huvudvärk, inflammation och reaktion på injektionsstället, yrsel, diarré, depression, irritabilitet, rastlöshet och ömma bröst har också rapporterats i några fall.

Utomkvedshavandeskap, ovariell torsion (vriden äggstock) och andra komplikationer kan uppstå genom den assisterade reproduktionsteknologi din läkare använder.

Svar på tråden behandling vid överstimulering?