• SysterHedvig

Blöjeksem

Skräp också!

Hilma, snart 5 månader har fått vad jag tror är blöjeksem på blygdläpparna. Det ser rött och flammigt ut inom ett avgränsat område, och det var lite fjällande hud omkring. BVC sa via telefon att det är svamp så jag har behandlat med samma anti-svampsalva jag haft mot svamp i brösten.

Men det gör inte särskilt stor skillnad utom att fjällandet är borta. Det röda är kvar. Kikade på lite bilder på blöjeksem och det ser just ut som det.

Några bra hemmatips vi kan testa innan vi får tid hos BVC?

• Svar på tråden Blöjeksem
  • Mylla

Enda tips jag vet är att vara utan blöja så mycket som möjligt. 

• susanna82

Hej!
    Lufta massor, ha henne utan blöja så mycket som möjligt. Och se till att hålla torrt, sätt inte på en blöja på fuktig hud. Det finns bra recept fria krämer på apoteket.

• innana

Bajsar hon på natten? Låt henne annars sova utan blöja på plastad frotte eller så. Det är nog bara luft som gäller, alternativt Inotyol/hederlig gammal kalkpasta i tjockt lager. Men är det svamp också, hellre luft.

• Hipo

Zinksalva är jättebra mot röda stjärtar och är också utttorkande mot "småblåsor".. kanske kan funka på eksemet. Jag använde det på min pojke. Han var röd och hade samtidigt som små, små blåsor.

• SysterHedvig

inotyol gör ingen verkan är jag rädd

vi luftar så gått det nu går, men vi är ju ute flera timmar i sträck på promenad och då är hon klädd.

Vi tvättar med tvättlapp och vatten efter varje blöjbyte och så får hon torka en liten stund efteråt.

Men tack för alla svar, luftning verkar vara tricket

• våren 07

Bvc brukar pensla något lila i stjärten, det brukar hjälpa. Salvor man har hemma brukar inte funka något vidare om det är svamp. Lycka till !

• Korint

Du kanske irriterar hennes hud ännu mer när du tvättar vid varje byte. Prova att inte tvätta henne vid varje byte utan när hon bajsat och på morgonen efter nattblöjan. Och byt extra ofta! Det går nog över på ett par dagar, lycka till!

• innana

Fick höra från bvc idag att enbart oljetvätt kan vara bra vid blöjeksem, alltså inget vatten alls. Testa i nåt dygn och se, och lufta vidare...

• SysterHedvig

nu är vi åter från BVC och de verkar tycka det är svamp i första hand och inte eksem. Så vi kör vidare med svampmedlet och hoppas på resultat snart.

Svar på tråden Blöjeksem