• carolinacarolina

V. 15 och orolig

Jag gick igår in i vecka 15 och är rädd att bebisen inte lever längre. Magen har blivit mindre, illamåendet är borta, inga ömma bröst och jag är inte alls lika hungrig längre. Jag känner ingenting mer än att jag känner av ligamenten då jag nyser etc.

Jag såg krabaten på ett UL i v. 12+0. Hur stor risk är det att hjärtat slutat slå nu? Vad talar man om för "odds" nu när missfallsrisken ändå minskat? Någon som har en procentsiffra?

Jag har också varit sjuk ett par dagar med lite feber och är rädd att det kan ha skadat bebisen. Ja, jag är nojig, jag vet...

*Orolig"

• Svar på tråden V. 15 och orolig
  • Rudebox

Jag var orolig hela graviditeten, sjukt orolig. Har nu en underbar dotter på 4 mån. Kan säga att magen kan bli mindre, el. du kan uppleva den som mindre eftersom livmodern drar sig uppåt ju längre graviditeten fortskrider. Illamåendet brukar avta runt v 12, för mig avtog det runt v 12-13, helt normalt eftersom det nu är andra hormoner i kroppen. Det är runt 98 % av alla graviditeter efter v 12 som går bra, enligt min läkare. Att du är sjuk har ingen betydelse, bebisen lever skyddat i din livmoder o påverkas inte av dig på så sätt. Jag blev ordentligt sjuk runt v 20 o även förkyld med feber i v 6.

Jag vet verkligen hur det känns att vara orolig. Det är en läskig period när man inte har så mkt symptom men en dag så kommer du att känna rörelser o det är helt underbart!

Lycka till!!!

• Allt går fort

jag ahde samma helt plötsligt försvann bara allt o ja kände mej inte gravid. men nu  är ja i v28 så det var ingen fara. snart kommer du nog få känna första sparken=) men vet huur de känns

• carolinacarolina

Rudebox: Tack för din omtanke!

Grattis till din dotter! Är du fortfarande orolig att något ska hända? Eller känns det lugnare då hon finns på "utsidan"?

98% låter ju som bra odds även om det givetvis kan hända saker fortfarande. Jag intalar mig att jag kommer kunna slappna av efter rutin-UL om en dryg månad... Och förstås när jag känner rörelser! När kände du bebisen?

• carolinacarolina

Allt går fort: Grattis till din graviditet! Skönt att höra om någon som haft det likadant. Och när kände du första rörelserna?

• Allt går fort

carolinacarolina: Jag kände första riktiga runt v 18. men kände typ fladder innan men inget ja tänkte påa tt det var bebisen=)

• Peachy

Jag kommer ihåg att jag hade en sån vecka vid 15-16 när jag inte trodde jag var gravid längre. Symptom så som illamående och ömmande bröst upphörde.

Jag vaknar fortfarande upp på morgonen och tycker att magen har blivit mindre. Jag är vecka 26 nu och lillen han sparkar heeeela tiden. Du kommer känna dig mycket lugnare när du känner sparkarna. Lycka till..!

• lurksmulan

Så här står det på www.niomanader.se

Bra att komma ihåg
    I början av den här perioden hamnar du i något som jag kallar ”läskiga fasen”.
    Antagligen har ditt illamående försvunnit helt, du mår plötsligt nästan som vanligt och tom svullnaden som du upplevde runt din mage/livmoder kan ha försvunnit spårlöst. Det är lite läskigt va?
    Ska man då bli orolig? Nä, egentligen inte – men det blir man ju ändå. Eller hur?
    Det är så där det ska vara. Kroppen har nu anpassat sig efter dina nya hormonnivåer som graviditeten har orsaket och under ett par veckor, tills magen och de riktiga rörelserna kommer, kommer allt att ske på insidan.
    Varje sekund sker något otroligt och häpnadsväckande inne i din livmoder – du kan bara inte se det. Men vänta...för lite senare i denna period kommer du att se att det är någon som bor därinne!

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • carolinacarolina

Peachy: Jo, jag tror också att rörelser från bebisen kommer lugna mig. På tisdag ska vi till BM och får då förhoppningsvis lyssna på hjärtljuden. ådant lugnar förstås också!

Skönt att höra att fler varit med om liknande upplevelser!

• carolinacarolina

lurksmulan: Tack! Tror jag läst det där någonstans tidigare - men då berörde det inte mig. Men nu är jag visst där ändå...

Svar på tråden V. 15 och orolig