Grav.nästäppa
Hej! Har varit täppt i ca tre veckor, är inte sjuk utan bara täppt i näsan. Man ska ju inte ta nässpray i mer än tio dagar. Någon som har något tips om vad man kan göra istället. Tack på förhand!
Hej! Har varit täppt i ca tre veckor, är inte sjuk utan bara täppt i näsan. Man ska ju inte ta nässpray i mer än tio dagar. Någon som har något tips om vad man kan göra istället. Tack på förhand!
Var täppt i näsan under hela min graviditet och det var bara att acceptera...försökte sova med många kuddar och spola rent näsan med renässans koksaltlösning. Näsgångarna svullnar under grav och vissa är täppt (som jag) i 9 månader.
Jag sover med flera kuddar, då blir det lite bättre. På Apoteket finns det nässprej fast med olja istället för vanliga innehållet. Jag hade så torra slemhinnor i näsan att jag fick svårt att andas och jag blödde näsblod varje dag. Ned näsoljan har det blivit bättre. Den kan man använda hur länge som helst.
Vid min förra grav fick jag nästäppa den sista månaden. Levde på nässpray, renässans koksaltslösning hjälpte inte. Nästäppan försvann efter förlossningen.
Är gravid v 35+1 nu och har haft nästäppa nästan hela grav. Min barnmorska säger att det bara är att leva med nässpray och inte bry sig om de 10 dagarna som står på förpackningen. Många av oss gravida lever på nässpray och allt återgår till det normala efter förlossningen.
jag har hört att det ska finnas koksaltlösning på apoteket som man kan använda(alltså nå sorts nässpray)
Jag var nästäppt i princip hela förra graviditeten. jag använde nässpray hela tiden, inget hjälpte och på MVC fick jag ingen hjälp heller fastän jag bad om det (vet att vissa får nässpray med kortison utskrivet).
Dagen efter min dotter föddes så behövde jag inte nässprayen längre.
Det är likadant denna graviditet. Sen v16 har jag varit nästäppt och jag är ni i v30. Jag anävnder nässpray! Jag hoppas det blir lika lätt som förra gången, annars blir det en hård avvänjningsperiod.. jag avskyr verkligen att va täppt
Väntar mitt tredje barn och har haft nästäppa under alla graviditeterna..
Nu har jag använt nässpray i ca tre veckor och kommer att fortsätta tills bäbisen är ute.
Förvandlas verkligen till ett tålamodslöst monster om jag inte kan andas med näsan så känner att jag inte har något val..
Kringlan L
Precis så är det för mig också! Plus att jag inte kan sova alls om jag är nästäppt.
Eftersom det har med hormoner att göra så hjälper inte koksalt.. Man behöver det där avsvällande medlet..
adrenalin; Ja det är hemskt.. jag vaknar mitt i natten och är helt kladdig i hela munnen.. BLÄÄÄ. Så det är bara att spruta på =)
Jag har även märkt att jag tex inte kan ta otrivin eftersom det bara hjälper typ en kvart. Nasin är bäst i tesst hos mig =)
Liten fråga - jag funderar på om det är förkylning eller grav.täppa jag har.
Har varit förkyld hela förra veckan, trodde att det vände efter helgen men vaknade i morse helt igentäppt....
Det sitter fast och känns i bihålorna, snyter gult äckligt
- visst borde det väl vara min förkylning som har dragit sig upp i bihålorna eller??
Kringlan
Hahaha!! Va kul, för jag tycker EXAKT samma!! Nasin tar lite längre tid på sig att verka, men den är helt klart bäst. Otrivin känns ju som att skjuta sig i huvet en smula, strålen är stark och så svider det och verkar inte lika länge.
För att sova bättre köp plåster på apoteket just för täppt näsa/snarkningar, funkade för mig. Man kan också få tabletter på recept som minskar svullnaden i näsan, typ nässpray på tablett, ofarligt för barnet. Minns tyvärr inte vad de heter. En kompis fick sådana, sa att det var kanon!
Ja, otrivin är som att skjuta upp koncentrerat klor i näsan =)
Är oxå täpp i näsan konstant (grav i v29).. Maken klagar på att han inte kan sova för att jag snarkar så mkt..
Använder dock ingen nässpray utan försöker som vissa andra här sova med två kuddar... Bara att gilla läget tills den lille/lilla är ute..
Ha det!
Jag är både täppt i näsan och har rinnsnuva på nätterna! Det stör min nattsömn mer än toabesöken. Om jag inte hade varit så täppt i näsan, och därmed ligger som en annan fågelholk med öppen mun och bli så torr i munnen att jag t.om fått sår så skulle jag slippa dricka så mycket vatten på nätterna och slippa springa på toa.
Jag har två kuddar under huvudet och när jag började med det så blev det genast bättre!
Tredje graviditeten med nästäppa för min del. Har kört med vanlig nässpray (dock den för barn som e lite mildare) och det har inte varit några bekymmer att sluta använda den sen. Nu använder jag inte supermycket, bara till natten och en gång på dagen kanske. Man kan också prova nässpray med kortison, Rhinocort tex, som det numera står på förpackningen inte visats ha några skadliga/ogynnsamma effekter på fostret.
Säger som "solgul" och alla mina bm har sagt, så länge du inte får ont eller blöder för mycket...kör på med nässpray, jag har kört alla sorter i nio månaer i sträck, två gånger. När bäbisen kommer ut är nästäppan borta! Jag har klarat mig bra! Renässans och olja och sånt hjälper inte mot nästäppa.