Vilken är den största spindelsorten i sverige?
det undrar jag också. USCH!
Vill ni verkligen veta det...*ryser*
japp!
kan det vara kärrspindel tro? Någon som vet?
Ingen aning men vi har en jäkligt stor spindel bor i våran brunn ute där vattenpumpen sitter. Hon komemr alltid fram när man öppnar locket.
Jag vet inte hur dessa vidriga djur ser ut, alltså, inte de största. Vargspindlar är ju ganska stora, men vet inte om de är störst...
usch va dåligt jag mår nu!
jag har hört att det ska vara korgspindeln som är störst. Jag har ingen aning själv
Det är kärrspindeln som är vår största spindel här.
Rovspindel och Kärrspindel verkar vara störst, med sina 2 cm långa kroppar (ej ben). Men jag skummade bara igenom en sida...
www.entomologi.se/arachnida/index.html
Vi hittade sjukt stora spindlar förut, funderade på om de verkligen va svenska. De såg ut som små fågelspindlar. Bara kroppen va stor som en femma och benen va tjocka! Jag bryr mig inte om spindlar egentligen men den gick jag inte nära!
Kärrspindeln:
Detta är den största och kraftigaste spindeln i Sverige. Den springer på vattenytan, dyker och fångar också mat som fisk- och grodyngel under vattnet. Då kroppen är täckt av små, små hår kan de samla luft på kroppen som de använder när de simmar under vattnet. Den är blyg, men om den biter kan betten göra ganska ont.
Hur stor är vargspindeln då?
Måste vara dem som finns i min bastu/tvättstuga.... bor i norrbotten och här blir ju inte spindlarna lika stora som i de södra delarna av landet. Men spindlarna i tvättstugan/bastun är stooora, de har stor tjock kropp och halv långa ben... usch, jag hatar spindlar !!!!
Vargspindlarna är 3-18 mm...
www.entomologi.se/arachnida/index.html
Oj, då är det inte såna jag sett
min förra pojkvän bodde i typ en lite stuga på deras tomt. Fast den var rejält stor egentligen. Där fanns alltid massvis med spindlar, snabba som fan var dom. Och stora :/
nu lämnar jag tråden innan jag börjar drömma mardrömmar i vaket tillstånd
När vi var små så hittade vi en sjukt stor spindel som "sprang på vattnet" i ett kärr. (var inte skräddare eller något sådant, utan en enorm spindel)
Undrar om det var en kärrspindel? Kan dom springa på vatten tro?
japp det kan dom!
Då har jag sett en kärrspindel. Såg ut som en krabba som sprang på vattnet typ.
*rys*
Jag hade en sån i vår källare, kolla under känsliga bilder hos oss