• Silverkatten06

Ta hål på blåsa eller inte?

Hur är det egentligen, ska man ta hål på en blåsa eller inte? Vilket får skoskavet att läka fortast?

• Svar på tråden Ta hål på blåsa eller inte?
  • Polgara

INTE!!Låt den torka,annars som ovan skrivit ökar risken för infektion.

• Silverkatten06

Ok, då låter jag den vara. Tack för snabba svar

• tulas

Jag tycker det är bättre att ta hål och pressa ut vätskan. En blåsa jag lät sitta kvar var vätskefylld i flera veckor och det luktade inte gott när den "äntligen" gick sönder av sig självt kan jag lova. Dessutom svider det så himla mycket när de spricker själva.

• Silverkatten06

Nu blir jag förvirrad igen

Jag har för mig att man ska låta dem vara, men min sambo är övertygad om att man ska ta hål på dem. Och nu har även ni olika åsikter, hmm, what to do? What to do?

• Silverkatten06

Och nu ännu mer förvirrad, kollade på vardguiden.se och där står det lite motsägelsefullt såhär:

"Stick inte hål på blåsan, det ökar infektionsrisken. Är blåsan stor och gör ont kan du försiktigt punktera den med en ren nål och pressa ut vätskan. Spola rent med rinnande vatten."

Hur ska man tolka det egentligen?

• cattis82

Om du ska ta hål på den så se då till att koka nålen innan så den inte är smutsig. Men egentligen så ska man nog låta den vara, brukar ju gå hål efter ett par dagar. Det är klart att om den är kvar flera veckor så kanske du ska ta dig en liten funderare på att sticka hål på den.

• MyFine

Aiiij, det svider ju som sjutton när blåsan är sönder! Jag brukar försöka hålla mig från att pilla sönder dom, men det är inte det lättaste.

Har man gett fan i båten får man ha den på land.
  • AochJsMamma

precis som nån annan skrev, vänta o se o den försvinner av sig själv först, brukar oftast göra det.

Svar på tråden Ta hål på blåsa eller inte?