• Krillans

Hallå Stockholm! Det finns något som heter turist!

Vi skall till Stockholm om några veckor och jag råkade hitta denna artikeln:
    ----------------------------------------------------
    327% högre taxa
    På söndag kostar utflykten till stan 512 kronor för barnfamiljen
    www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,1033600,00.html
    ----------------------------------------------------
    Där skall tydligen göras en hel del ändringar om man skall betala kontant. Hur blir det om man skall vara turist där? Han säger:
    "Då köper man ett turistkort. All information om det finns på nätet."
    Jaha, var på nätet.
    Sökte efter det på Stockholm hemsida
    www.stockholm.se/
    men lyckades inte hitta information om det.
    Kollade även i denna:
    www.stockholmtown.com
    men hittade inte häller där. Gjorde sökning så till sist kom jag till denna sidan:
    www.stockholmtown.com/shop2/shopproducts.aspx
    Enkelt va, finne sen del att välja på.
    En annan sak, man skall inte kunna köpa biljätt i buss!
    "Från den 1 april är det inte längre möjligt att köpa biljetter ombord på bussarna.
    ? Resenärerna kommer att vänja sig vid det. Vi sätter biljettautomater vid de större hållplatserna, och man kan köpa biljett med mobiltelefonen, säger Björn Holmberg."
    Halllllå! All detta verkar vara helt sjukt, eller vad säger ni? Ja, ja, vi får väl sätta oss och plugga lite så att vi vet hur man skall bete sig om när man kommer dit.

• Svar på tråden Hallå Stockholm! Det finns något som heter turist!
  • Sallisen

Det är SL som sköter trafiken i stan, jag föreslår att du kollar på www.sl.se

• TrailerTrash

Det är väl bra att man inte får köpa biljetter på bussarna längre..Ju mindre kontanter destå färre rån..
    Sen är det ju så enkelt att köpa biljetter hos SL ..

• Flisans mamma

Om du inte gör många resor under tiden du är där kan du köpa ett rabatt häfte för 180kr då kan du åka tio resor. Dessa kan du köpa på de flesta kiosker bland annat på presbyrån.

• Jis

Vad är du du/ni vill ha hjälp med, fråga på så svarar jag mer än gärna. / Sthlms Jis

• Drakugglan

Det är precis nytt för oss oxå. De inför detta just nu. Om en månad är det inte som tycker det är konstigt. Och då har alla "turistsidor" uppdaterat sin information.
    Man kan köpa bussbiljett via mobilen, i kiosker eller vid biljettautomater som heller på att sättas upp på större busshållplatser.
    Köp ett remsa eller ett turistkort. Turistkorten finns i 24- eller 72 timmarsperioder.
    Det är ungefär som det var för 2 år sedan. Konstigare är det inte. Bara dyrare!

• Drakugglan

Flisans mamma: Det ska ta bort häftena. Remsorna kommer tillbaka.

• Kaosspassageraren

www.sl.se som Sallisen länkar till kan du gå in under "Biljetter och priser" och se vilka olika kort som finns att köpa. Det finns tex en- och tredagarskort som förutom hela SL-systemet och Djurgårdsfärjorna ger rabatt på vissa sevärdheter. Barn under 7 år får du ta med gratis.

Att kontanthanteringen på bussar ska upphöra är bl.a. ett fackligt krav och inte helt dumt med tanke på rånrisk etc. Du har också möjlighet att köpa sms-biljett, så för det mesta står man inte helt rådlös.

Har du ngra specifika frågor, ställ dem! FL är fullt av hjälpsamma stockholmare!

• Flisans mamma

Drakugglan- jo jag har hört det undra när dom ska bestäma sig???

Sen tycker jag att det är lite konstigta att busschaförerna kan vägra ta emot pengar, om man inte har en kiosk i närheten så måste man alltså betala typ dubbla priset för bussen helt sjukt!!! Jag menar jag skulle bli rätt sne om jag gick till affären och skulle köpa nått och de vägrade ta emot mina pengar "nej du måste betala med kort" så kan man ju inte göra. Har man valt att jobba inom ett yrke får man ju ta det dåliga och det bra.

• TrailerTrash

Flisans Mamma

Det har varit många rån mot busschaufförer i Stockholm och därför sa facken NEJ till kontanthanteringen på Bussarn.Det är väl bra för våra chaufförer..Sen är det ju inte så svårt att köpa biljetter innan resa

• Flisans mamma

Det är väl visst svårt att köpa biljeterna innan resa, en söndag har vår kiosk inte öppet och vi måste därför köpa biljeter på bussen om vi inte planerat resan redan dagen innan. Våra föräldrar är och hälsar på oss nån gång i månaden (från örebro) och då tvingas vi gå och köpa stämplar innan de kommer om de kommer en söndag.
    Dessutom så tycker jag ändå att har man valt att vara busschafför så har man väl valt att också ta emot pengar på bussen. Det förekommer ju rån även i butiker och de tar fortfarande emot pengar. Och kan man inte ta emot pengar på bussarna får de väl sluta göra det då men då borde ju bussarna bli gratis, eller så borde andra företag få komma in och konkurera med sl så att de tvingades ha en bra service.

Svar på tråden Hallå Stockholm! Det finns något som heter turist!