• Mint

Tryck över bröstet - lönt att söka läkarvård?

Jag har sen i måndags (snart fyra dygn alltså) känt ett tryck över bröstet vilket gör det tungt att andas. Det känns trångt och spänt i både luftrör och lungor. Jag har sökt runt lite på internet och mest troligt är nog ändå att det är stress/ångestrelaterat. Hursomhelst kommer de säkert att tro det ändå, eftersom jag inte direkt har några andra krämpor. Vilket i och för sig känns oerhört märkligt eftersom jag för typ första gången i mitt postpubertala liv INTE känner mig ångestfylld. Livet leker, rentav.

Är det stressrelaterat förstår jag att de bara kommer att lägga huvet på sned och skicka hem mig. Är man i övrigt frisk tar de väl knappast kroppsliga symtom på särskilt stort allvar... eller?

Vad kommer hända om/när jag kommer dit? Kommer de att ta prover eller kommer de bara att ställa frågor och ställa "diagnos" utifrån det?

Även om det är stressrelaterat vill jag ju bli av med det, liksom. Det är ju inte mindre jobbigt att inte kunna andas bara för att det (eventuellt) råkar vara föranlett av stress.

Jaaöhh... Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Tryck över bröstet - lönt att söka läkarvård?
  • Mint

Gahh, nu kan jag inte låta bli att tänka att de inte ens kommer att släppa dit mig eftersom jag inte har ONT.

Hur har ni andra blivit bemötta om/när ni gått till vårdcentral med ihållande, konstant men ganska lindrigt tryck över bröstet?

• jmmm

Du ska söka hjälp. när det sitter så över bröstkorgen kommer de troligen vilja gör ett ekg för att kolla hjärtat på dig.

• Soldyrkaren

Inte för att skrämma upp dig men tänk på hjärtat! Symptom på hjärtinfarkter kan bl.a. beskrivas som tryck över bröstet, även om det säkert "bara" är stressrelaterat. Om du är orolig tycker jag att du i alla fall ska åka till Vårdcentralen och kolla.

• non compos mentis

Man kommer nog ta ett EKG för att utesluta lite problem från härtat och några bloprover. Kan ju vara skönt för dig att få det gjort?

• Pumie

jag har haft emboliber,.sök vård..

• pucken

jag sökte vård när jag kände tryck över bröstet förra året. de skickade mig till akuten och där fick jag göra ekg, blodprover och en lungröntgen. de hittade inga fel och skickade hem mig.

• SVejsan

Pollenkänslighet/allergi kan komma på senare år.

MEN Akuta sjukdom/sjukdomsfallsfrågor borde vara förbjudet att avhandla på ett anonymt forum... Ring eller Åk in till sjukvården!

• På Tiden

Varför frågar du vanliga människor på fl och inte en medicinutbildad människa som har lite kunskap?

• mupppallekuling

På Tiden: Det finns massor av medicinutblidade människor här på fl!!!

Och TS: Absolut skall du åka in, där de antagligen som skrivits här ovan, kommer att ta EKG samt diverse prover. Det är ingen som kan säga innan dess att ngt är stressrelaterat. Och du har all rätt i världen att bli tagen på allvar.

• SVejsan

mupppallekuling,
    Men vilka VET du har medecinutbildning, Vilka råd är de korrekta?
    Anonymitet gör att du inte behöver stå för dina uttalanden utan du kan svara goddag yxskaft... Man har sett åtskilliga gånger att folk svarar i trådstarter utan ens vara i närheten av korrekta svar...

"Jag är läkare, drick klorin"

• Gabriiella

Men snälla nån, om TS vill söka råd här så låt henne göra det då!
    Jag tycker iaf att du ska söka läkarvård, det behöver ju inte vara allvarligt men kolla ändå upp det så du är på den säkra sidan! Lycka till!

• SVejsan

Gabriiela, Jo hon får söka råd här...

Men jag vänder mig främst mot risken att man lyder felaktiga råd... Vilket mycket väl kan hända om inte någon medicinutbildad fanns i närheten just när tråden sköljde förbi i mediabruset...

• Mint

Oj då..

Ja, iallafall så startade jag tråden när jag satt och väntade på att bli uppringd av vårdcentralen. När de väl ringde hade de inga tider kvar åt mig i dag, men hon rekommenderade mig nästan att uppsöka akuten framåt kvällen om jag skulle behöva det. Det är ju inte omedelbart akut, så jag väntar med att ringa tills telefontiden börjar i morgon och ser till att få en tid då.

Mina tankar vid trådstart rörde sig ungefär kring att jag vill inte bli hemskickad och suckad åt, typ som om man söker läkarvård för en bruten nagel eller något.

Ni har såklart rätt i att man inte ska ta råd från okända på Internet som sanningar, men ibland kan de ju ge lite lite orientering om man känner att man inte vet något alls. Just tryck på bröstet kan ju som ni säger vara symptom på lite olika saker och jag ska inte skämmas för att vilja ha det utrett. Det var ungefär lite pepp åt det hållet jag önskade mig, tror jag.

Tack alla! Ursäkta mitt svammel.

• Mint

Nu har jag blivit undersökt; först på vårdcentral (ekg, blodtryck, pox). Akutremiss till sjukhuset; där samma tester upprepades + blodprov. Resultat: INGENTING! Provresultaten var alltså högst normala. Läkaren jag träffade säger ångest/stressrelaterat eller reflux.

Jag tänker testa med novaluzid på läkarens rekommendation och har det inte gått över på två veckor kanske får jag väl kontakta dem igen och se vad de kan tänka sig att göra med mig.

Svar på tråden Tryck över bröstet - lönt att söka läkarvård?