• Nilla

Snabb hjälp..nån som läst svenska b

på komvux o gjort nationellt prov,nån som minns vad det var för prov?ärdönervös för jag ska göra det första i eftermiddag.

• Svar på tråden Snabb hjälp..nån som läst svenska b
  • Familytime

Jag har gjort det, men det var ett tag sen. Vad undrar du över?

• MariaAndersson

Hejsvejs!

Inte pluggat på komvux, men läser svenska b nu på gymnasiet, och NP provet i svsnska B är indelat i 3 delar A,B & C
    A=Läas och svara på frågor ur ett häfte.
    B= Skriva typ en uppsats eller krönika ( man ska skriva och man gör det i typ 5 timmar)
    C= Muntlig del får välja ett ämne att prata om

Det tror jag iaf att det är :P hoppas det hjälpte lite.

• Nilla

Familytime

Ska göra ett prov som där står 80 minuter bara ,kan man gå när man är klar eller nationellt måste man sitta hela tiden?
    Vad innehåller det första?

MariaAndersson

Tack,ingen aning om komvux har samma
    Är det typ texter det första provet o sen ska man svara på frågor?

• MariaAndersson

Ja har du inte fått ett häfte?? jag tror att det kommer frågor på de texter i häftet.., fast jag vet inte, kan du inte fråga någon lärare??

• Nilla

Står följande på mitt papper:
    29 Mars
    Svenska B:delprov 2,80 min

26 April
    Muntliga redovisningar samtliga kurser

10 Maj
    Svenska B:delprov 3:300 min (har tid från 15-20)

• Nilla

MariaAndersson

Nej inte fått något häfte,skulle fått nåt i tisdags men läraren var sjuk,man kan ju undra om hon fortfarande är det.
    Men man får väl ha häftet under tiden?
    Måste man stanna tiden ut?

• MariaAndersson

Jaha du har 2 B-delar.. jag vet inte hur det blir då.. tyvär..

• brokig

Om vi pratar gymnasienivå så har jag för mig att nationella provet var indelat i två delar precis som du nämner. Den långa delen är väl någon typ av uppsatsskrivande. När jag skrev den första delen tror jag vi gjorde det utifrån ett texthäfte med flera korta texter där vi fick knyta an och göra någon slags uppgift utifrån texterna. Exempelvis: välj ut tre texter och diskutera utifrån följande perspektiv.

• Nilla

aha låter inte helt lätt..

Nån som vet om man måste sitta tiden ut då???

• Siili

Jag har inte gjort provet på komvux, men på gymnasiet. Vi var tvugna att sitta tiden ut på den korta delen. Den långa tror jag att jag satt hela tiden, men jag minns inte om det var tvång på det.

På nationella provet i engelska minns jag att vi också var tvungna att sitta tiden ut iaf.

• brokig

Jag minns inte om man behövde sitta hela tiden, men har för mig att jag gjorde det och tyckte att proven var enkla att genomföra eftersom det knappast fanns något rätt och fel. Varför är du rädd för att sitta hela tiden?

• Siili

Jag upplevde faktiskt att hela provtiden behövdes. Kanske tycker du också det när du väl skriver provet, så att du inte tänker på att du måste sitta hela tiden ut?

• Nilla

För att det är så sent på eftermiddagen o jag villhem
    är astrött på eftermiddagar kvällar

• sinkadus

Jag är lärare och temat denna termin är "Moderna tider" se till att få tag i texthäftet så fort som möjligt så du kan skriva bra på proven!

• sinkadus

A-delen är en kortare uppsats, B-delen är en längre mer utredande uppsats. De kräver båda att man läst texter och studerat bilder noga innan för att kunna basera uppsatserna på dem, med korrekta källhänvisningar...

• Nilla

sinkadus

Jag har häftet fick det i går på provdagen.skrev provet på en halvtimme.Enkelt som en plätt

Svar på tråden Snabb hjälp..nån som läst svenska b