• Hoppetossan 79

Är det vanligt med typ mensvärk i vecka 30-32

Går in i vecka 31 i morgon (32 enligt mensen) och idag har jag haft en fruktansvärd mensvärk... Började i morse med värk i ljumskarna som strålar ner i låren (ej foglossningsont utan mer som jag brukar ha ibland innan jag ska ha mens). Sen frammot eftermiddagen satte det i gång i ryggen och det går liksom lite upp och ner. Minns även att jag hade likadant innan förlossningen satte igång med dottern.
    Ryggen blev lite bättre när jag gick upp och rörde lite på mig men har fortfarande ont. Hade rumpgrillen på i bilen på vägen hem trots att det typ är 20 grader ute
    Funderar bara på om det är helt vanligt eller om man bör oroa sig för att det kan sätta igång för tidigt? Har grymt stressigt och rörigt just nu och vet ju att det kan påverka lite negativt.

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • Svar på tråden Är det vanligt med typ mensvärk i vecka 30-32
  • Ijan

Hejsan! Jag hade precis som du när jag var i de veckorna. Men sedan födde jag fyra dagar efter bf!

• karamba

Hej
    Skulle nog försköka att varva ner. Att stressa är inte så bra när man är gravid. För mig låter det som förvärkar. Har aldrig haft det själv men som du förklarar så kände jag när mina förlossningar drog igång. Hoppas det ordnar sig, annars skulle jag nog ringa barnmorskan imorgon och kolla av med henne.

• vill bli mamma meddetsamma

Jag skrev nyss ett inlägg om exakt samma fråga!!! Jag är i v 31 och har i två dagar haft jättemycket värk. tänker att det är för att man överansträngt sig. hoppas inte det är något som startar, det är alldeles för tidigt liksom... Obehagligt att ha ont utan att veta varför tycker jag.

• Samsonia

Jag skulle definitivt prata med barnmorskan eller förlossningen. Samma sak hände mig i v.26-27 (minns inte exakt). Jag ringde till förlossningen och de ville då att jag skulle komma in för kontroll. De körde en ctg kurva men det var ingen fara. (Antagligen träningsvärk eller foglossning bara)  BM sa att ett tecken på att förlossningen är på g kan vara molvärk i ryggen och att det kan vara bra att kolla upp. Det är i så fall viktigt att det görs i tid så att man hinner stoppa det. Att få 8-9 veckor för tidigt är ju inte jättebra...Hoppas det går bra för dig. Vill absolut inte oroa dig men det är alltid bättre att kolla upp saker om man är orolig.

• Samsonia

Glömde tillägga att jag sedan mitt besök på förlossningen har kännt av denna mensvärk flera gånger dagligen i samband med sammandragningar. Det har iofs blivit mer de senaste veckorna. Har nu 13 dagar kvar till BF...

• Hoppetossan 79

det har blivit lite bättre nu på eftermiddagen. Eller så är det för att jag har haft så mycket annat att tänka på så nu har jag inte haft tid att fundera över om jag har ont.

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • nummertvå

Jag har likadant. Förvärkar och jag fick tidigare i grav. orden från barnmorskan att jag var tvungen att varva ner lite om de skulle ge sig. Fick sluta träna och kunde inte ens gå korta sträckor. Fick ligga i sängen i två, tre veckor.

Men om man är i slutet av sin graviditet, typ från vecka 34 så är det ju ingen fara om kroppen övar sig lite. Det är ju bara tråkigt att det gör ont eller är obehagligt.

Ta det lite coolt, vettja.

Svar på tråden Är det vanligt med typ mensvärk i vecka 30-32