• Smulpajen

Uddevalla - vill veta allt!

Jag har precis fått anställning i Uddevalla och kommer så småningom att flytta dit. Har sökt lite på sidan och sett att det finns folk här inne som bor i U-valla eller kommer därifrån. Vill ta reda på massor om staden, men det jag framförallt skulle vilja veta är vilka områden som är trevliga att bo i, då jag letar lägenhet, och vilka områden man helst skall undvika.

Jag har inga barn, så det måste inte vara barnvänligt.

Vore jättetacksam för de svar jag kan få!

• Svar på tråden Uddevalla - vill veta allt!
  • Familytime

Hej! Välkommen till Uddevalla! Jag kan bara prata för mig själv och jag tycker södra Uddevalla är himla trevligt att bo i! Jag har bott i nästan alla delar av stan och har aldrig trivts så bra som på söder!

I mina ögon/min åsikt: Undvik Dalaberg....jag trivdes aldrig där, och det är långt från stan.

www.osonbolagen.se
    De har jättefina lägenheter på ett område som heter Skogslyckan. "Röda gården" kallas området för. Det är mestadels familjer som bor där och är fina lägenheter till rätt pris med bra och lugnt och barnvänligt område.

www.uddevallahem.se
    Vårt största bostadsbolag som har lägenheter i varje hörn av denna stad. På deras hemsida kan man själv se områdena och var de ligger i förhållande till stan.

Det varierar i pris på alla lägenheter, men Uddevallahem är inte svindyra. Sen finns det ju de privata ägarna också. Deras nummer kan du hitta på www.uddevalla.se under lediga lägenheter eller nåt liknande.

Men som sagt; söder kan jag rekommendera eftersom det är gångavstånd till stan, sjukt nära till havet och dessutom nära till ICA kvantum! Nära till allt man vill ha, med andra ord!

Sen kan jag ju starkt rekommendera "Strandpromenaden". Den är nygjord sep 06 och är jättefin. Det är en skeeeet-lång brygga som de byggt längs med kustkanten så att man kan njuta av havet ännu mer! Välkommen hit!

• brokig

Är det svårt att få bostad i Uddevalla och trakterns därikring? Vad är prisläget för en liten tvåa?

Jag bor just nu långt därifrån, men är lite sugen på västsverige men misstänker att Göteborg kan vara svårare att få boende i.

• Smulpajen

Tack, så mycket, Familytime, för ditt långa och utförliga svar! Ska ta till mig av det du skrivit!

Fler synpunkter är ju såklart också välkomna.

• Familytime

Osonbolagen har dessvärre inte lägenheter här längre, såg jag på deras hemsida...synd det..men någon annan måste ju äga de fina husen!

Brokig: Ja, det kan vara svårt att få tag på lägenhet. Hyran är jätteolika! Det beror helt och hållet på standard, hyresvärd och läge! Det är faktiskt helt omöjligt att sia om! Men gå in på uddevallahems sida och kolla vad de tar för de olika 2:orna. Det är ju ett humm om hur Uddevalla ligger rent allmänt. Men de har bra standard oftast och har bra service.

Tureborg har jag bott på också, men jag trivdes inte där heller. Men vi är kanske olika, jag trivs inte i höghus med en miljon olika grannar. Vi bor nu i en mysig trea på söder med trädgård och fyra nära vänner som grannar i samma hus. Vi har en privat (totalt störd) hyresvärd, så våra hyror är lite sisådär. Vi håller på att kämpa just nu med Hyresgästföreningen om det där...
    Jag trivs helt enkelt inte med för mångar runt omkring mig, medans andra inte alls har något emot det.

• Smulpajen

Jag vet inte riktigt vad jag trivs med, faktiskt. Har bott i centrala Gbg de senaste åren, såväl i bostadsrätt i mindre hus som i studentrum med miljarders grannar. Båda två alternativen funkar nog tror jag, bara det är hyfsat ljudisolerat och man har grannar som sköter sig (dvs inga missbrukare, kriminella och så).

Ja, jag såg också på Osonbolagens hemsida att de inte hade i Uddevalla längre. Jag får leta vidare. Såg att Uddevallahem har Skogslyckan med på sina områden men det kanske inte är de husen.

• G P

Jag är ju inte inbiten uddevalla-bo, har bara bott på Skogslyckan.

Jag tycker det är ett fint område, nära till affär och vårdcentral. Dessutom nära till grönområden så man kan få sig någon skön promenad om man gillar det.

Bussen till Torp (köpcentrumet utanför stan) går dessutom förbi Skogslyckan. För mig är det plus då jag inte har bil.

Centrum är rätt tråkigt då många butiker flyttat ut till köpcentrumet, men en del nya har öppnat i centrumet också.

På sommaren är staden fin och mysig. Strandpromenaden som dom byggt har jag inte fått gått än, men räknar med det till sommaren. Finns en del väldigt fina (och populära) badstränder, Unda och Gustavsberg bla.
    Sen finns ju också Bjursjön. Populärt ställe för alla, vandrare som badare på sommaren och vintersporter på vintern.

Hur utelivet är har jag ingen aning om då jag inte varit ute och festat på år och dar... Men det finns ju krogar och pubar.

• Smulpajen

Tack G P för svaret! Ja, den nybyggda Strandpromenaden har jag läst om och den ska jag kolla in i sommar!

• Smulpajen

Och första lönen får väl spenderas på Torp.

• Smulpajen

Jag tänkte faktiskt fråga dig om just Tureborg, Familytime, såg att Uddevallahem hade mycket bostäder där och det verkar ligga ganska bra till i förhållande till min arbetsplats. Om man nu tycker det är okej att ha mkt folk runt sig, är det i övrigt ett helt okej område? (Dvs hyfsat tryggt och inte alltför mycket sociala problem)

• Ostkustens Pärla

Jag bodde på Riverside när jag studerade i Uddevalla. Vet ej om de hyr ut längre. Det var ett fint läge, men små rum...

Svar på tråden Uddevalla - vill veta allt!