• JoPoAnWi

Hur många med Golden Retriever??

Vi får hem en Golden Retriever i slutet av maj. Nu undrar jag om ni har/inte har Golden, eller om ni väntar resp funderar på att köpa.

Berätta gärna lite om ert svar

Mamma till 4 fina pojkar
  • Svar på tråden Hur många med Golden Retriever??
  • dragonskin

Köpte en valp på knappt fem månader för två månader sen. En hane.

Some things are worth fighting for...
  • TezzyBump

nee.. tycker dom är så tråkiga o vanliga :) akita och kavaljer i familjen.. även borzoi.. dock inte hemma hos oss.. det blir när vi skaffat hus.. då blir det en rottis eller liknande..

• Cygge

Har två stycken, en som fyller 11 imorgon o en som är 4. Båda är tikar. Har haft hund ända sedan jag föddes, det längsta jag varit utan är tre veckor då jag har varit på resa. :)
    I min pappas barndomshem fanns en golden från den första kullen som föddes i Finland (jag bor i Finland), och ända sedan dess har han haft goldisar. :)

• JoPoAnWi
    Vi tittade lite på Cavalier, men avstod pga hjärtproblemen.
    Mamma till 4 fina pojkar
  • Emmen82

har en goldenblandis som e helt underbar! tycker golden är jättefina,trevliga och pålitliga hundar som är lätta att aktivera och engagera! perfekt familjehund tycker jag:)

• Kristin24

är ju en perfekt familjehund, går även att ha till fågelhund om man vill.
    De är lugna, och lydiga.  Om man gör rätt vill säga

Go och glad Kexchoklad
  • SweetStarAngel

Nej. Schäfer ska man ha

Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
  • jen85

vi har en schäfer/rottis hane...gör go men ett teprament som heter duga

• Saaan

Vill ha en golden, men sambon är allergisk.

• mysmatte

jag har en golden tik.. 21 månader gammal, liten fröken som ligger och snarkar bredvid mig. drömmer om sitt lilla äventyr då hon jagade ett rådjur i skogen.

Min tik heter dreamstorms love forever enligt papprena men kallas kort och gott för My och det passar henne perfekt. My ska nog snart få mh testat ska ringa och höra mig för lite.. vet inte om uppfödaren fixar sånt eller om man själv måste fixa med det..

Golden är ju en vanligt hund ( 22 000 hundar är reggade), men jag anser inte att det är en familjehund för det är i grund och botten en jakthund som bör trännas lite i jakt och om intresse finnes tävla. Det är som med alla hundar en hund som behöver mycket motion.
    Jag och min tik går kanske 1 mil om dagen ibland mer. vi springer, vi aporterar, söker, spårar, leker. Vi har så roligt tillsammans. ska man skaffa en hund så ska man veta att det är inte enkelt, inte lätt och det tar enomrt med tid. vi är ute och går i minst 4 timmar om dagen och det är egenteligen ganska lite en golden behöver mycket motion och varierad motion. min tik har höftfel vilket är vanligt så vi tar det lite lugnare någon dag i veckan. Just nu går vi i valet och kvalet om livmodern ska få ryka är ju så vahnligt att få inflamation i den och my ska inte få valpar längre då hon har höftfel så då känns det onödigt att löpa och få problem.

vi ska snart börja gå jakt kurser och kanske tävla!

• RockaBillyKid

Har två goldenhanar som jag tränar allt möjligt med. Just nu är dom mina assistenter här hemma nu när jag är höggravid.

• Minikatt

Har tingat en Golden-hane. Väntar på att mamma ska bli parad Trolig leverans i början av september.

• RockaBillyKid

Nyfiken! Vad tränar ní med era golden? Jakt, lydnad?

• Alina05

Här hemma har vi en liten tik som blir 1år i morgon. (9April)
    Hon är en blandras mellan golden och flatcoated. Världens finaste hund men sååå full av bus.
    Vad tränar ni med eran hund?
    Vi har gått valpkurs med henne men nu vill vi gärna göra något annat. Vad är bäst tror ni?

Glad påsk!!

• RockaBillyKid

Alina05 - Med en golden-flat skulle jag absolut köra apportering! Eller personsök. Lydnad skulle nog funka riktigt bra. Jag har alltid sagt att min nästa hund ska bli en flat pga att dom har så aktivt temperament. Mycket hund att träna med. Man ser flatar på nån tävling. Vilken fart!

• mysmatte

Vi trännar aportering men ska börja på en spår kurs.. Både my och jag vill lära oss mer om alla jakt grenar.. My är ju inte så gammal heller så vi hinner med lite av varje. my är bra på att söka reda på saker och människor som gömmer sig..

• Lejra

Har ingen egen Golden, men är uppväxt med rasen!
    Världens mysigast hundar å när det blir aktuellt med att köpa hund här så kommer det absolut bli en Golden! Min mamma har alltid haft hund och fram till i november hade hon 2 st tikar - mor och dotter, men numera lever tyvärr inte Maja längre, hon blev 11 år gammal och är fruktansvärt saknad av mig, tur att hennes dotter Isa som är 8 år fortfarande finns kvar! Har bild på dem i mitt galleri om någon vill titta!

• mysmatte

My och jag har börjat på spår kurs! my har talang för det...

• Stellars

Vi har en Goldenkille på 1 år. Underbar ras tycker jag...

• mysmatte

Stellars: Ja eller hur de tär ju en toppen ras!

Svar på tråden Hur många med Golden Retriever??