• Thisisthestoryofmylife

Köpa ponny! Dumt eller bra när man är med barn?

Tycker nån/ni att det är dumt av mig att skaffa en ponny nu när jag ska ha barn "snart" i November? Ponny kostar väl max 1500 kr i månaden, men det är absolut som mest isåfall!

jag har precis fått ett jobb som börjar på 25%, sen 50% och mer och mer ju längre tiden går! Så jag hinner få ihop en del pengar innan bebisen kommer! och ponnyn jag ev. ska köpa är unghäst (bara 1 år snart)och behöver inte motioneras vrenda dag förrän i nästa sommar ev!
    Då är bebisen ett halvår gammal!

Tycker ni att det är fel av mig att vilja köpa den här ponnyn?

tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-02 13:29:58:
    Ska väl tillägga att men bör läsa en del inlägg innan man skriver! och att jag beslutat mig att fråga ägaren om att få ha ponnyn på halvfoder t.o.m det att bebisen är "stor nog" (enligt vissa) att följa med ut till stallet! och att jag HAR HJÄLP om jag skulle behöva, både med barnet och med ponnyn!

Ska även tillägga att ponnyn är en shetlandsponny och inget fullblod!!

• Svar på tråden Köpa ponny! Dumt eller bra när man är med barn?
  • Nyfiken gul

jag jobbar som hästskötare o jag kan säga att en egen häst är såå mycket mera jobb än du tycks tro...

vad det kostar beror ju förstås på var du ställer den - stallhyran alltså - sen ska du ju räkna in all mat o utrustning du behöver till den och omkring den... + veterinärkostnader och försäkring + inköp/hyra av transport

Även om det är en unghäst måste den skötas o få komma ut dagligen, än mer viktigt med en unghäst som har spring i benen  och måste fostras...

Låna gärna böcker om hästskötsel av unghäst på biblioteket så får du en uppfattning om vilket jobb du har framför dig...

Iden är inte dålig alls - men du bör veta vad du ger dig in på - för hästens skull!

• Freddes Bella

Att ha en egen ponny låter underbart...men tar precis som nyfiken gul säger, mycket mer tid än man tror och kostar mer än man tror.

Och från alla kompisar som har skaffat barn så låter det som att det är ungefär samma reaktion...tar mycket mer tid än man tror och kostar mer än man tror

Så, för din egen skull, tänk till en extra gång!

• Thisisthestoryofmylife

det är en shetlandsponny född 16/6-06, och stallhyran går på runt 800+200 extra om man vill ha in/utsläpp varje dag. i stallhyran ingår hö, havre, halm, kross och teckespåsättning/avtagning (Vilket inte lär behövas på en shettis!) och han kommer stå ute under mar-okt (Då blir även hyran nån hundring billigare) med de andra shettisarna eller ev att han går på lösdrift året om, som han är van med nu.

Hovslagaren bli billigare eftersom han inte ska ha skor och bara verkas (Vilket jag även kan göra själv om det skulle behövas!) veterinär är inräknat i det som blir "Max" kostnaden per månad.

Försäkring har jag en kollat upp priserna på men de går väl på runt ett par tusen om året väl?

Jag är uppfödd med hästar och har hållt på med dom i hela mitt liv och vet vad en unghäst innebär.
    jag ville bara veta om det var dumt att skaffa den i samband med barnet!

• Leonmamman

Håller med föregående talare. Du verkar inte alls veta hur mycket en häst kräver, eller pengar för den delen. Att köpa en ponny bara sådär, unghäst dessutom när du skall ha barn o kanske inte så mycket erfarenhet är en mycket dum ide (min åsikt)

Jag har haft häst i hela mitt liv o vet vad det kräver av en själv, inte bara fysiskt utan man skall ha glädje o energi till det med. Jag har en liten pojk o en bebis i magen o vet också vad ett barn kräver av en. Jag skulle i alla fall aldrig ha ork eller lust med häst när barnen är små. Råder dig att vänta tills barnet/barnen blivit större så de kan vara med o ha glädje av hästen. O har du ingen erfarenhet så köp en lite äldre färdigutbildad ponny som ni kan ha roligt med istället!
    Vi har en gammal shetlandsponny men vi har den inte hemma utan hos farmor o farfar. Men tro mig det krävs så mycket!

Lycka till med ditt beslut.

• mona83

För 2 år sedan bodde jag i stallet, skötte allt från Nordsvenskar till islänningar, araber till korsningar.
    Då hade jag tid att vara där varje dag.
    Nu när jag har en son på 1 år så tror jag inte alls att jag skulle ha den tiden som det skulle behövas för att vara i stallet.

Som mamma tror jag man ska ta och fundera extra på om tiden kommer räcka till.
    Hästen kräver ju iaf minst 2 timmar om dagen.
    Unghästar kräver nästan mer.

1500 tycker jag låter lite väl billigt i månaden, har alltid hört att man som hästägare måste räkna med en kostnad på minst 3000 i månaden.

• Leonmamman

Oavsett om du har erfarenhet så skulle jag säga att det är ganska dumt ja. Lägg den tiden på ditt barn som behöver det o skaffa en ponny sen istället. Du kommer ha fullt upp med bebisen!
    Lycka till.

• Thisisthestoryofmylife

Som sagt.. jag har ridit och hanterat hästar i 17 av mina 22 år i livet.. jag VET vad hästar innebär med jobb och tid m.m...

• Thisisthestoryofmylife

Ponnyn kommer dessutom att ridas in och skötas av deras förra ägares dotter (Som älskar ponnyn, men de har inte råd att ha kvar alla sina) så varenda dag behöver jag inte vara ute!

• Leonmamman

Men du VET inte hur mycket ett barn faktiskt kräver av dig förän du vart där...

• Thisisthestoryofmylife

Leonmamman: vad gjorde du med dina hästar då när ditt barn kom?

Svar på tråden Köpa ponny! Dumt eller bra när man är med barn?