• Gnista

Victory-tecknet?

Har för mig att jag hört någonstans att om man gör viktorytecknet (håller upp pekfinger och långfinger samtidigt som man knyter resten av handen) åt "fel håll" alltså bakvänt, så uppfattas det i vissa länder som en grov svordom.

Är det nån av er som känner till detta? Ska handflatan med dom knutna fingarna vara vända framåt eller mot den som gör tecknet? Vi har fått en jättefin bild av en av våra referenter som vi ska skicka till ett barnhem i Colombia inför adoption. Ett av barnen på bilden gör just victory-tecknet, och jag vill vara helt säker på att vi inte skickar en bild som utstrålar svordom.

• Svar på tråden Victory-tecknet?
  • giftgrodan

man ska hålla handen så att de fingrarna syns. Håller du med handryggen framåt blir det ungefär "fuck you" :)

• Daidi
    giftgrodan skrev 2007-03-29 20:39:55 följande:
    man ska hålla handen så att de fingrarna syns. Håller du med handryggen framåt blir det ungefär "fuck you" :)
    Är det sant? Fuck you allstå?
    Haha, oj det hade jag ingen aning om
  • Sallisen

I vissa länder är ju också "tummen upp" väldigt fult, typ samma innebörd som ni säger ovan! (vill inte ens skriva sånt)

• Gnista

Sallisen: ja, man är så rädd för att förolämpa i den här siuationen. Tänk att det kan vara så olika beroende på vart i värden man befinner sig
    I Colombia är ju tatueringar något väldigt fult. Bara kriminella taturerar sig. Så min man måste gå i långärmat när vi besöker barnhemmet.

• Sallisen
    Gnista skrev 2007-03-30 10:29:55 följande:
    Sallisen: ja, man är så rädd för att förolämpa i den här siuationen. Tänk att det kan vara så olika beroende på vart i värden man befinner sig I Colombia är ju tatueringar något väldigt fult. Bara kriminella taturerar sig. Så min man måste gå i långärmat när vi besöker barnhemmet.
    Ja, det är bra om man är medveten om såna här saker när man reser ute i världen... så att man inte väcker anstöt hos andra eller sårar nån.

T.ex. i Nepal (där min svåger kommer ifrån) är det väldigt fult att visa sina fotsulorna för andra. Vi var på en dansuppvisning och några tyskar satte upp sina fötter på ett bord och råkade därmed visa fotsulorna åt dansarna... de tog väldigt illa upp! Hade de bara bemödat sig att läsa på lite så hade de ju kunnat undvika situationen (tyskarna alltså). Där är det också ofint att gå i ärmlöst, utan man bör ha lite ärm.
Svar på tråden Victory-tecknet?