• Majamamma

Arbeta som hemförsäljare

Är det någon här som har erfarenhet av att erbeta som hemförsäljare? Jag är sugen på det och funderar på om det går att försärja sig på eller om det bara fungerar som en bisyssla?? Är det pensionsgrundande? Hur blir det med föräldrapenningen..? Vore tacksam för lite råd, tips och information!

• Svar på tråden Arbeta som hemförsäljare
  • Majamamma

Homepartyn kanske låter mer bekant? Ja, det är alltså en sådan som håller i homepartyn, typ tupperwareparty. Fast jag hade nog tänkt mig någon annan produkt, smycken eller hudvårdsprodukter kanske...

• tulpan

Menar du att ha homepartyn?
    Jag har varit försäljare för "leksaker för vuxna". Då var det så att jag var inte anställd utan jag fick ha mitt egna företag för att betala in skatt och redovisa till skattemyndigheten. Det var upp till mig hur ärlig jag ville vara....
    Det vill säga att det är ju inte pensiongrundande eller grundande för föräldrapenning.
    Jag höll inte på så länge så jag tjänade inga pengar att tala om. men jag hade ju 30% av det jag sålde på en kväll. och jag kan säga att det "leksakerna" säljer väldigt bra.
    jag slutade för att jag blev gravid och kommer antagligen börja igen nu när min dotter är ute. Jag tyckte att det var jättekul att komma ut och träffa folk och så.

Lycka till, det finns mycket grejer man kan sälja det är bara till att hitta det som man känner för. Jag vet inte vad som gäller på typ Tupperware eller så, det får ngn annan svara för.

• Majamamma

Är det inte pensionsgrundande och grundande för föräldrapenning ens om man redovisar det till skattemyndigheten?
    Var det svårt att få värdinnor?

• Coursell

Jag satt och räknade ut att jag behövde ha ca 4 partyn per vecka med snittförsäljningen som är på "partyn med sexleksaker" 4500:-. för att få ihop en månadsinkomst som jag kunde försörja mig på. Men då är ju jag den ärliga sorten som betalar in all skatt o sånt som behövs

• Coursell

Ibland får man flera nya värdinnor på ett party och ibland får man inget. Ibland säljer man för 8-9000:- på ett party ibland för 1000:- (mitt bottennapp ligger på 179:- ) så man kan ju inte RÄKNA kallt med förtjänst varje gång, även om det inte hör till vanligheterna att sälja för 100:-.

• Majamamma

Coursell - försörjer du dig på det nu?

• tulpan

Jag fick tag på värdinnorna genom företagets hemsida, de som var intresserade skrev namn och nummer sen ringde jag upp dem och berättade hur det går till med ett party.
    Jag vet faktiskt inte hur det funkar med eget företag och pension. som sagt jag jobbade inte så länge innan jag blev gravid så jag tjänade inte ihop så mycket pengar för att betala skatt.

men ring skatteverket och fråga om eget företag hur det funkar, vissa homeparty företag är man ju anställd av också, så det finns ju den sorten också :)

• Coursell

Nej, jag har uppehåll och vet inte om jag ska fortsätta. (föräldraledig)
    "mitt" företag var jag anställd av, men det är man inte längre utan man får själv sköta skatteinbetalningarna.
    Trots 34 st!!!!! samtal till skattemyndigheten har jag fortfarande inte lyckats få ur dem hur man ska deklarera detta på rätt sätt då man som homepartysäljare inte ska behöva driva det som ett företag.
    Så som sagt, jag vet inte hur jag ska göra.

• Coursell

Det jag menar är att jag får olika svar från skattemyndigheten hela tiden. *suck*

• MiaMaria N

Majamamma: Vad tänkte du sälja?

Jag har sålt ett tag och följande är viktigt:

* Ta reda på om du går back i början, ekonomiskt. Även om hon som ska värva dig säger att det gör du inte, så sätt dig och räkna själv....vad kostar t.ex. prover för kunderna, påsar, produkterna du ska använda under kvällen, vykort, broschyrer.....det tar TID att ens komma upp till att du täcker förlusten...och för att gå i VINST tar det ännu mera tid..

* Är du en drivande person? Som säljare måste du vara aktiv på din fritid och marknadsföra detta hela tiden för att ragga upp nya kunder.... Vad kostar det att marknadsföra dig? (t.ex. pennor med logga, väskor med logga, visitkort osv)

*Din närmsta bekantskapskrets tar slut rätt fort på kanske bara 1-3 träffar....sen måste du hitta nya kunder: där gäller det att prata och charma in sig, ibland tjata på folk om hur bra detta är - på din fritid.....

• Majamamma

MiaMaria N: Jag tänkte sälja smycken. Vad säljer du? Hur länge har du hållit på och hur går det?

• MiaMaria N

TS: Hudvårdsprodukter. Sålt ca 1 år snart.... Nja, alltså jag är bra på försäljning, men sånt kräver mkt energi och ork att "dra igång" tills du går i vinst... Du behöver TID att komma igång...och det är svårt att skilja på arbete och fritid eftersom man alltid "bör" göra reklam för produkterna vart man än är..... Men en del trivs toppen med detta..

• Rockelina

Coursell, du kanske kan deklarera det som Hobbyverksamhet? Finns blanketter på skattemyndigheten om detta. Har du tjänat mindre än 16000 (tror jag det är) på ett år behöver du inte skatta för den inkomsten.

En annan sak som inte alls hör hit men ´säger för en kompis höll på bli lurad på detta i veckan:
    Skattemyndigheterna ÄR SÅÅÅÅ dåliga på informera. De nämner aldrig heller att du som egen företagare inte behöver skatta varje månad om du drar in mindre än en miljon om året. Under "övrigt" kan man skriva att man vill deklarera en gång per år. Men de säger inget och döljer denna rättighet då de vill ha in alla pengar till staten så staten får räntan och inte du.

• Havsblomma

Rockelina och andra:

Det finns ingen nedre gräns för när skatteplikt uppstår. Det enda undantaget som finns när det gäller hobby är inkomster av vilt växande bär, kottar och svampar och då är de första 5 000 kr skattefria. I övrigt är alltså alla hobbyinkomster skattepliktiga! Mer att läsa finns i SKV:s broschyr www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680006175/34407.pdf.

Apropå deklarera en gång per år eller varje månad.

Om man har en enskild firma och är momsregistrerad behöver man inte skicka in momsredovisning varje månad om man har en årsomsättning på under en miljon kr per år. Detta gäller dock endast momsen och har inget med inkomstskatten att göra!

För inkomstskatten gäller "som vanligt" att preliminär F-skatt ska betalas in varje månad. En annan sak är att man det första året kanske kan räkna med att tjäna så pass lite att man kan hålla dessa prel.skattebetalningar på en låg nivå. När man har kommit igång och hunnit ha företaget ett par år kommer den månatliga preliminärskatten att grundas på vad man tjänade förra året om man inte ansöker om annan skatteberäkning/skickar in en preliminärskattedeklaration.

• LRMSAPTSP

Hej hej jag arbetar som säljkonsulent för oriflame utöver mitt "vanliga" arbete. Började med det just för att jag ska ha barn nu i juni och vill sysselsätta mig med något under tiden som jag e föräldra ledig, tycker att det e himla kul med homepartys också. Allt beror ju på hur mycket tid man väljer att lägga ner men det finns stora möjligheter till att tjäna pengar inom detta tycker jag.

• jempagirl

Jag arbetar som tupperwareförsäljare utöver mitt ordinare arbete. Men det är klart jobbar man hårt och bokar in många demostationer kan man säkert försörja sig på det. Men de flesta jag vet kombinerar det med deltidsarbete. Jag kan jobba lite mer aktivt någon månad å visst ger det extra 1000lappar.

Ska ha barn i Juni nu igen och under sommaren kommer jag endast ha demon hemma, då får de komma hem ett par stycken till mig å titta å så, värdinnan som tagit dit gästerna får ju ändå sin tackgåva.

Det är fritt, man bestämmer ju själv hur ofta man vill jobba, kostar inget att starta. Skriv i min gästbok om du skulle vilja ha mer info.

Svar på tråden Arbeta som hemförsäljare