• Misann

Nekad till föräldrapenning under sommaren

Hej!

Jag jobbar inom landstinget och där har vi delat upp sommaren i två perioder..antingen har man tidig semester (från midsommar och 4 veckor framåt) eller sen semester, som de flesta vill ha. För att det ska bli rättvist så gör vi som så att vi tar vartannat år. Jag har i år tidig semester och har sökt föräldraledigt den andra perioden så jag har alltså tänkt vara hemma med mitt barn i 8 veckor i sommar.
    Nu gör min chef allt i sin makt om att vi som sökt föräldrapenning under semesterperioden inte ska få det igenom eftersom det då gör att verksamheten får det svårt att gå ihop.
    Jag ska läsa och se vad som står i föräldraledighetslagen.. men visst ska det väl vara så att man inte kan bli nekad föräldrapenning?
    Jag ska sparat föräldrapenning för att jag ska kunna ta ut en del på sommaren för det är ju då man vill vara hemma.

Jag blir så arg!

Nån som vet....

• Svar på tråden Nekad till föräldrapenning under sommaren
  • elrovi

vad jag vet så ska de väl inte kunna neka om man lämnar in ansökan minst 2 månader innan...

• jtoao

Man kan bli nekad om det stör verksamheten.. Inte kulLedsen men det finns ju inte oändligt med vikarier heller..

Det är aldrig för sent att bli bättre...
  • Familjen P

Jag är inte helt säker men jag tror att chfen kan neka föräldrapenning. Ring f-kassa eller facket och fråga.

• elrovi

ok, det visste jag inte. Det finns de som sökt FL hos oss och vi har INGA vikarier än så länge, har inte hör något om att FL kan bli nekad...

• LisaP

Om chefen har fått in ansökan 2 månader innan ledigheten ska på börjas så ska h*n inte kunna neka..

Älskar mina 3E
  • Misann

Jag har lämnat in min ansökan mer än 3 månader än då jag vill ha fp.
    Jag anser att det är en rättighet för oss att kunna vara föräldralediga... det är ju inte mitt problem om de får tag på vikarier eller inte...

• december bebis

Chefen behöver högst bevilja föräldrar ledigt 3 gånger per år. Men söker mn 2 mån innan o ej har varit hemma 3 omgångar det året så borde chefen ej kunna neka, det e vad jag har hört arbetar inom region skåne...

• Linakinn

Jag trodde inte heller de kunde neka... Jag vill vara ledig nästa jul och hörde mig för med chefen. Hon sa att de inte kan neka FL upp till 3 gånger på ett år. Eller om de kunde neka tredje gången, men minst 2 gånger per år har man full rätt att ta...

• sep mamma

Din chef kan inte neka dig föräldraledighet om du har ansökt om det i god tid.

• Carisma95

Så här har jag tolkat det (men vet inte om det stämmer?)

Arb.givare behöver ju inte godkänna FP mer än 3 perioder på ett år (Det där med perioder är lite luddigt, en del "elaka" arb.givare kan säga att det är ex.vis 3 dagar fördelat på 3 veckor, bara för att du jobbar emellan...

* Om man söker FL på deltid så kan arb.givare neka om man t.ex. vill vara ledig en hel dag, för att det kan störa verksamheten. Och då istället ange vissa timmar/dag.

*Däremot om du ansöker om FL på HELTID så kan de inte neka om man säger till 2 mån i förväg.

Men som sagt, jag kan ha fel...

Be true to yourself and you will never fall...
  • CamillaKamel

tror inte man kan bli nekad om man har sökt minst 2mån(tror jag) i förväg och inte brytit den mer än 3 gånger tror jag att det var...men har du inte varit fl nåt under ditt arbets år så ska dom inte kunna neka.sa min arbetsgivare då jag tog ut fl halva sommaren för några år sedan...nu i sommras var jag fl på heltid och sommaren innan dess var jag gravid fick havandeskapspenning, är fl på heltid även denna sommar med lill tjejn. men tänkte komma tillbaka på rad i sep så nästa sommar ska jag ha sem blandat med fl för att kunna vara hemma större delen av somaren

• Jennie Brunflo

Enligt föräldraledighetslagen kan du INTE nekas föräldraledigt (tjänstledigt rubriceras det som) om du ansöker minst 2 månader i förväg. Detta oavsett om det stör verksamhet eller inte.

Är barnet äldre än 18 månader kan man bli nekad föräldraledigt om man inte har föräldrapenning kvar att ta ut.
    Dvs. om du tar 20 dagar föräldraledigt men inte har någon föräldrapenning kvar så kan du nekas ledigt, men har du dagar kvar så är det inget som kan hindra ledigheten.

• ulwall

Tänk på att få en underskift på din inlämnade ledighet med datum på, även om de inte godkänner den direkt så de inte kan neka att du lämnat den i tid (hände en kompis kille)...

• MoR58

Vet inte vart de som pratar om att man kan bli nekad om det stör verksamheten har fått det ifrån. Lagen är så stark att det t.o.m vid en konflikt mellan arbetsgivare och arbetstagare (där arbetstagaren är tjänstledig på 25% för att denne har barn under 8 år) om när ledigheten ska förläggas, så är det till sist arbetstagarens önskemål som styr. Innebär att arbetsgivaren försöker säga nej till att man ska vara ledig tex fredagar i ett första läge men sen när det blir förhandling med fack så får arbetsgivaren ge sig och arbetstagaren får vara ledig på fredagar.

När det gäller din föräldraledighet TS så kan du ej bli nekad om du har ansökt två månader innan och ej har tagit ut mer än två perioder tidigare i år. Det som däremot kan hända är att din arbetsgivare kan bestämma att du inte får semester när du vill (eller brukar). När det gäller semesterlagen kan arbetsgivaren i extremfall tvinga arbetstagaren att ta ut semestern under maj eller september fyra veckors sammanhängande, istället för att ta semester under juni, juli eller augusti. Detta ska ske med hänvisning till att verksamheten inte fungerar annars. Lycka till ts.

• Sara K

jennie brunflo

vadå? kan man söka föräldraledigt utan att ha dagar kvar??? hur menar du nu?

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
Svar på tråden Nekad till föräldrapenning under sommaren