Begåvade barn
Ni som känner att ert barn inte är som alla andras. Som misstänker att ert barn har en annan mental utveckling än sina jämnåriga och skulle vilja babbla på om detta eftersom det inte är helt okomplicerat att vara begåvad. Välkomna hit!
Jag tycker det är så himla svårt att prata med andra föräldrar om mitt barn eftersom han är så "udda" och dessutom uppfattar folk det gärmna som skryt.
Ossian har alltid betraktats som lite konstig. Dels för att han är väldigt storvuxen för sin ålder. Dels för att han är otroligt verbal. Han pratar ungefär som en 5-åring. I julas när det var luciatåg på dagis kunde han alla luciasångerna utantill. Han älskar att "läsa" och kan sitta för sig själv i flera timmar och bläddra i böcker. De flesta kan han utantill och läser dem högt för sig själv.
Det finns mycket som är postivit, men också mycket som man blir orolig för. på mensas hemsida finns det en länk till Programmet för begåvade barn. Kan vara värt att läsa om man är intresserad även om det bara handlar om barn i skolåldern.
Både jag och min sambo stämmer in på samtliga kännetecken för begåvade barn och vi känner ju igen oss otroligt mycket i Ossian. Vi vill inte att han ska få samma jobbiga uppväxt som vi hade, utan vill kunna stötta honom på bästa möjliga sätt. Dels så att han får känna sig accepterad, att det är okej att vara annorlunda, att han får hjälp att våga prova även det han känner att han inte kan på en gång och att han inte blir understimulerad sen när han börjar skolan.
Var på utvecklingssamtal på dagis idag och det kändes jättebra. De ser honom verkligen och fröken sa att make till unge har hon då aldrig träffat. Jag är såklart superstolt över min fantastiska unge, men samtidigt vet jag hur jobbigt han kan få det om bara ett par år.