• Apanage

Hur länge koka vatten från egen brunn?

Alla säger att man ska koka vatten om man har egen brunn? Ok! Men hur länge då? Lillkillen är 6 månader. (Vad är det man ska "leta efter" om man har tagit vattenprover? Vad är det som är farligt för en bebis?)

• Svar på tråden Hur länge koka vatten från egen brunn?
  • Lyxmorsan

bakterier och olika mineraler tror jag kollar de. Grannar till oss har egen brunn och de får int ege vattnet överhuvudtaget pga den höga fluorhalten, de måste köpa vatten eller hämta hos en annan granne på andra sidan berget där fluorhalten i vattnet är normalt.

/\*Predikaren3*/\
  • Cocosnöten

Jag skulle koka vattnet i 5 minuter.

• Apanage

Jag menade inte hur länge jag skulle koka vattnet utan tills han blir hur gammal? Sorry! Jag tyckte att min fråga var så tydlig.

• lollajapp

Du kan ta som regel att så länge barnet dricker välling så ska vattnet kokas upp innan (fick det tipset av min pappa som har egen brunn). När barnen är kring 4-5år så ska de klara av att dricka vattnet utan att det kokas först om vattnet kommer från egen brunn.

• tjugofem

intressant fråga... har också eget vatten.

• Chivaz

Har pratat med kommunen idag då vi precis har flyttat och har samma problem och man måste först göra ett vattenprov där de kollar bakteriehalten och kemikalierna (framförallt nitrat och nitrit som bebisen inte ska ha i sig). Är sedan proverna ok så ska man koka vattnet i 5 min.

• tindra76

Jag arbetar med sådant här och har följande råd/frågor?

Har du en grävd eller djupborrad brunn?

Har du en grävd brunn så är sanolikheten att ditt vatten är "sämre" pga att man ofta får in "föreoreningar" som dagvatten (regnvatten typ), e-koli-bakterier osv.
    Det behöver naturligtvis inte vara så, men det bästa är att kolla vattnet genom ett vattenprov. Ring din lokala brunnsborrare (du kan söka på www.geotec.se som är Sveriges Brunnsborrares branchorganisation)eller hör med din kommun.

Har du en relativt ny borrad brunn så har du ofta fått ett vattenprov med (har du inte det så gör ett, precis som vid en grävd brunn)

Jag har själv en borrad brunn och har inte och behöver inte koka mitt vatten alls. Det finns vissa ämnen som kan vara förhöjda (så som flourid - kan ge fläckar på emaljen) och nitrat och nitit, det ska inte barn under 1 år dricka. Men allt detta kommer att framgå tydligt om du tar ett prov!

Det är dock ganska sällan som man får dessa kassa resultat, så oroa dig inte i onödan, men kolla naturligtvis.
    Det är absolut INTE så att alla som har egen brunn måste koka vattnet till sina barn.

Massor med lycka till,

• Apanage

tindra76: Tack så jättemycket! Brunnen är borrad, fluoridhalten är 0,54 mg/l (står att gränsvärdet är 1,5 mg/l) men jag kan inte hitta någon info om nitrat eller nitrit, är det ok då?

• tindra76

Allt vatten som finns i berggrunden innehåller vissa ämnen, mer eller mindre beroende på vart man bor.

Har du fått ett värde på ditt vattenprov där flouridhalten är 0.54 och det "får" vara 1,5 så är det ju solklart ok! Jag skulle dock som förälder ändå ha koll på vattnet och mitt barns tänder för att vara på den säkra sidan. Kanske kan man ta vattenprov vart 5-10 år?

Jag förutsätter att ni är noga med att fylla på luft i hydroforen (har ni en hydropress, så byt gärna ut den vid tillfälle mot en hydrofor, då dennna lite slarvigt uttryckt fungerar genom att syresätta vattnet, och då kommer avfällningar att hamna där i större grad än i din kran!) Hydroforen ska även gärna rengöras ca 1 gång om året. Om ni gör detta kommer vattnet att hålla sig fint!

Varifrån har ni fått vattenprovet (dvs kommun, direkt från vattenlab eller från er brunnsborrare)? Det borde finnas något sådant värde med tycker jag....men kommunen där du bor borde ha mer information om hur grundvattnet ser ut i just ert område. Även brunnsborrare kan ha god kunskap om hur vattnet "brukar" vara i ett lokalt område.

Där vi bor har vi tex "problem" med järhaltigt vatten. Jag personligen kan inte lägga i en vittvätt i maskinen över natten, pga att det då blir lätt rosa, vår toa får rengöras ofta med klorin, annars blir det fula beläggningar. MEN - det är alltså inget farligt att dricka vattnet.

Lycka till,

• Apanage

Tack igen!! Kanongulligt att du tar dig tiden att svara på en smånojig förstagångsmammas frågor!!

Vattenproverna undersöktes av Göteborgsföretaget Callidus och Radonhalten kontrollerades av ALcontrol Labratories. Enligt vad jag kan utläsa så var det inget problem med något annat än att vi har hårt/kalkhaltigt vatten, men det åtgärdade vi förra året.

• tindra76

Hej igen Apanage!
    (och tack för inlägget i min gb, det gjorde en höggravid stånkande mamma glad!) :)

Både Callidus och Alcontrol är väl etablerade och duktiga analysföretag! Bra val!
    Roligt att ni har ett fint vatten, många med egna brunnar har ofta något "problem område", men ofta räcker det med att ha en hydrofor som man sköter väl. I extrema fall får man installera någon form av filter, men som sagt, långt i från alla behöver koka sitt vatten innan man ger det till barn!

När det gäller sitt vatten i allmänhet och när man har barn i synnerhet, så bör man vara uppmärksam och notera förändringar som kan komma över åren. Geologin och naturen är ju föränderlig, men ofta håller en borrad brunn i flera generationer och mycket sällan uppstår det problem med ett vatten som varit bra innan.

Skulle denna brunnen tryta i mängd,(kanske om 10-30 år?) kan du ringa din lokala brunnsborrare, och be att få brunnen hydraulsprängd (eller tryckt som det heter mera vardagligt)
    Man behöver alltså inte borra en ny brunn om vattnet skulle minska i mängd. Det är naturligtvis inte heller säkert att den gör det alls!

Har man ett område man är lite orolig över, kan man ju kolla sitt vatten vart 5-10 år genom ett vattenprov, då är man ju säker!

Njut av ditt vatten och din fina bebis!
    Kram,

Svar på tråden Hur länge koka vatten från egen brunn?