• xxmeyaxx

Vad är Norrland?

Diskussionen dök upp i en annan tråd, men då blev det väldigt OT så jag startar en tråd om just NORRLAND. Vad är Norrland? Vart går gränsen?

Strax nedanför Gävle, Gästriklands gränser.. (som det är geografiskt sagt)
    eller är det ovanför Sundsvall osv?

Vad tycker du?

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Svar på tråden Vad är Norrland?
  • Aquariana

två själar samma tanke, du hann före

Som dalkulla i exil så anser jag att gränsen för norrland går vid norra gränsen av dalarna, men sen kan jag inte bestämma mig för om jag tycker gästrikland är eller inte är norrland

bor i jämtland nu och det är definitivt norrland, fast mest jämtland

• Fru Indosaurie

för mig är gästrikland norrland, så har jag fått lära mig.
    & jag vet ju för jag är resesäljare
    Har även arbetat på connex norrlandståg, haha Cool

• Sirlig

Jag är ju från Gävle så jag tycker ju gränsen går där, men många som kommer längre norrifrån håller knappast med mig.

• xxmeyaxx

Gästrikland tillhör ju Norrland geografiskt sätt och därför anser jag att även det är så.
    Konstigt då är ju just det att Dalarna inte hänger på .. Jag menar, Idre ligger ju mycket högre upp än vad Gävle gör *kliar mig på huvudet*

Näe. Dalarna får banne mig hänga med, skriv på papper om det eller något.

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • xxmeyaxx
    Sirlig skrev 2007-03-30 00:58:18 följande:
    Jag är ju från Gävle så jag tycker ju gränsen går där, men många som kommer längre norrifrån håller knappast med mig.
    Jag förstår inte varför de inte håller med
  • Aquariana

fick lov att titta på en sverigekarta och JA, gästrikland hör till norrland . Inte för att det stod så där, men det såg ut så

• xxmeyaxx

Jepp. Det är så. Gränsen går vid Dalälven..
    Gästrikland slutar, Uppland börjar på andra sidan.

• Aquariana

Nix, dalarna hör till svealand!
    Hm, man hör aldrig norrlänningar säga -vi ska fara till Svealand på semestern...

• Sirlig
    xxmeyaxx skrev 2007-03-30 00:59:01 följande:
    Sirlig skrev 2007-03-30 00:58:18 följande: Jag är ju från Gävle så jag tycker ju gränsen går där, men många som kommer längre norrifrån håller knappast med mig. Jag förstår inte varför de inte håller med När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
    Inte vet jag. De har väl för mycket palt i hjärnan antar jag.
  • Aquariana

en gång kom jag in på en skola i hudiksvall, fast jag sökt i södra delen av landet, med motiveringen att deras intagningsområde var norr om dalälven. Jag svarade att jag bor mellan dalälvarna, vart ska jag ta vägen då? Det slutade med att jag flyttade söderöver ,-)

Svar på tråden Vad är Norrland?