• Bergtuvan

Min tik piper och krafsar. Vad är det med henne??

Har en tik på snart 8 år som den senaste veckan piper så fort man kommer in från tex promenad eller om man vart borta. Hon är inte så jättepigg på att gå ut och så brukar hon iofs vara efter löp ett bra tag men när hon väl är ute så är det ok.

Men hon beteer sig så himla konstigt, går runt och piper, krafsar på mattor och lägger sig under bordet och trycker. På natten kan har jag vaknat av att hon står i sin hundsäng och krafsar, har gjort det även på mattan.
    När hon piper så kan jag sätta mig och kela med henne och då slutar hon... men det att hon börjar pipa och gnälla så fort hon kommer in och krafsar ...vad är det med henne. Min mamma sa ngt om att hon kanske är skengravid men är hon inte för gammal för det. Eller vad kan det vara??

• Svar på tråden Min tik piper och krafsar. Vad är det med henne??
  • Bergtuvan

Ingen som har en aning??

• Max o My

Låter som skendräktiget.

• Zocute

Ta bort alla hennes leksaker ett tag framöver (ca 1 mån)
    En skendräktighet blir värre med massa små leksaker runt omkring.

Motionera henne mycket då går det över snabbare o hon får inte så stark skendräktighet.

Avbryt henne så fort hon börjar krafsa eller gå runt i cirklar. (inte argt, bara bestämmt, att hon inte får göra så)

• Husfrun

Våran tik gjorde så och hon var skendräktig, så vi tog bort alla leksaker som Zocute skrev samt motionera henne. Man kan även ge lite mindre mat än vanligt. Om det ej går över så kan man ge Galastop som man får utskrivet av veterinären. Ha även koll på hennes juver ifall hon får mjölkproduktion osv. Men i "normala" fall brukar det gå över med lite motion mindre mat och INGA leksaker Glad

• Bergtuvan

Hm, intressant. Hon hade nämligen hämtat en piptomte (leksak) inatt och hade i sin säng. Hon brukar väldigt sällan leka med leksaker öht.... Så åldern har alltså ingen roll när det gäller skendräktighet?? Det var det jag menade när jag skrev skengravid (syftade väl för mycket på mig själv hahaha )

Blir dom slöa av det också eller, för hon är inte så jättepigg på att gå ut men sen när man gått ca 5-10 minuter så pinnar hon på utav bara den. Men det är i början hon nästan gåvägrar genom att sätta sig ner osv...

Hur länge sitter sånt här i??

Tack för era svar!

• Husfrun

Ja vår tik hade oxå en leksak som hon bar omkring på och eftersom hon ofta bär omkring på leksaker var det inget jag reagerade över först, men då skulle jag busa med henne och kastade hennes leksak i luften så blev det ett himmelens liv på henne hon skrek rätt ut och jag mitt spån förstod inte varför först. men såhär i efterhand så förstår man ju att det var hennes "valp" som jag kastade omkring Glad

Men Galastop som vi gav den gången så gick det över efter ett par dagar.
    Men jag tror det går över av sig själv efter en-två veckor utan medicin såvida hon inte får juverinflammation eller så. Bara motionera henne så blir det säkert bra, eller aktivera på annat sätt så att hon glömmer "valparna" hemma.

Våran tik ville inte heller gå ut utan skulle in så fort hon gjort sina behov. Nu sist så var hon bara lite "lätt" skendräktig och hon stod och pep o gnällde på bron o skulle in. Så det hör nog till.Glad

• Zaria

Gissar också på skendräktig, fast min hund tog mina skor som valp vilket jag inte fattade föränns jag hade ett gäng små schnauzertänder i näven...klantigt av mig att trampa hennes "valpar" mitt i magen,haha...
    Lite konstigt var dock att första gången hon blev skendräktig på riktigt så var hon 12 år...

• Bergtuvan

Gud vad skönt att höra att det finns ett ord för såntdär beteende. Min är ju 8 år men aldrig har jag väl märkt av det som nu. Trodde för ett tag att jag var ensam om att ha det såhär och man oroar sig för varför hon inte vill gå ut osv. Har flera gånger bara fått gå några meter för att hon vill kissa sen raka vägen hem. Hur kul är det?? Speciellt nu när det är så fint väder. Men då går det väl över snart!

• Husfrun

Ja då det går säkert över jag fick tvinga min hund på promenader.

• Bergtuvan

Mmm, det är så vi håller på just nu och man tror ju att ALLA hundar älskar att gå ut och gå.

• Husfrun
    Glad Ja man vill ju gärna tro att dom vill gå på promenad, men inte då inte, dom har väl inte tid att vara på promenad när ungarna ligger ensam hemma Flört 
  • Zocute

Min tik blir jättedeppig när hon tror hon ska få sina valpar o det inte kommer några, släpar benen efter sig på promisarna o är slöare än vanligt. Det är då de ska motioneras så försvinner det snabbare.

PILLA dock inte på juvrena, då kan mjölkprod få för sig att sätta igång :-O

• Bergtuvan

Okej, ja det är ju nu man vill vara ute och gå låååånga promenader. Lustigt att de blir sådär tycker jag! Men då vet man iaf att de inte är sjuka och att det går över. Tack tack!

Svar på tråden Min tik piper och krafsar. Vad är det med henne??