• Andreas tjej

Hur snyter man en nyfödd?

Min son (4 dagar gammal) har massa snor i näsan.
    Antagligen eftersom både jag och maken är förkylda.
    Han låter ansträngd och täppt när han andas och jag ser att det sitter en lite buse i vardera näsborren. Hur får jag ut dem?

Kan jag göra något för att lindra besvären?

• Svar på tråden Hur snyter man en nyfödd?
  • evaviola

Det går inte att snyta en nyfödd. Du får ge han koksaltlösning så att snoret lösese upp så han antingen kan svälja det eller att det rinner ut. Om själva andningen låter ansträngd så gå till en läkare, det ska INTE vara ansträngande för dom att andas. Han ska ligga högt med huvudet för att underlätta för näsan.

• AnnaGz

Köp en näsfrida (finns på babyproffsen), med den kan man suga ut snoret. Det kan även behövas droppas i koksaltlösning i näsan för att lösa upp snoret. Jag köpte små engångspipetter på apoteket men man kan ju koka själv oxå.

• sarazza

Det finns nässugar att köpa på vanliga barnaffärer typ babyproffsen! Droppa några droppar koksalt i näsborren och sug sedan med en nässug, funkar kanonbra!!

• Axels och Annies mamma

Du får pilla lite försiktigt eller vänta tills det kommer ut, är han täppt kan du ge lite koksaltlösning.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • ebbaochannasmamma

funkar även med topps men va försiktig då

• sallybuse

I en affär som säljer barnartiklar kan man köpa en snor sugare.Man bara sätter in den i näsan och suger lite så kommer snoret ut i en behållare.Du kan ju alltid prova om de funkar.Min dotter köpte en sån till sin son och den var toppen bra.Och snoret försvann.Gör de ett par gånger om dan så får han de lite lättare att andas.

• evaviola

Var försiktig med Näsfridan så du inte skadar slemhinnan i näsan.

• One

trodde att näsfridan, som jag använder, var "helt" riskfri? Står ju t.o.m. på den att om man använder den som man ska så ska den inte skada någon slemhinna t.ex.
    Men du menar kanske att man inte ska trycka in den för långt in i näsan? Vi har alltid hållt den precis i öppningen.

Den funkar suveränt!

• MansonDust

Man kan peta ut själv försiktigt.

• charmmiss

testa att spruta in bröstmjölk (om du ammar vill säga). funkar suveränt o smakar inte illa som koksaltet. Jag fick en spruta från bvc som jag kör in i lillans näsa o sprutar in bröstmjölken.

Svar på tråden Hur snyter man en nyfödd?