Kan man betsa furu??
Och om man kan det, hur går man till väga?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-30 10:45:37:
lackad furu är det jag menar
Och om man kan det, hur går man till väga?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-30 10:45:37:
lackad furu är det jag menar
Det undrar jag med. Ledsen att jag inte har något svar till dig Tesssan. Men jag har oxå funderat på att vitbetsa en vägg i trappen som nu är lackad furu (tror jag iaf) Och jag hoppas nån som vet läser detta...
Häromdagen betsade jag ett par lampfötter som var i lackad björk. Det gick utmärkt iallfall. Slipade ganska noga innan och sedan ett lager med lackbets. fast det är ju en liten yta - vet ej om det funkar med större ytor...
Vi har betsat ett furutak.. Vi målade rätt på.
Egentligen ska man väl slipa först, men vi strunta i det.
Om du ska betsa så måste du slipa bort lacken, annars tränger inte betsen in i träet.
Måla går direkt på lacken, men slipa först är att rekommendera.
tack så mycke
Du måste slipa bort lacken först så att furun är trären, sen är det bara att betsa i valfri kulör... Men om du vill att möbeln skall hålla bra, så kan de vara bra att lacka om den efteråt .-)
Lycka till
hur är det om man bara ska måla? räcker det att rugga upp ytan då?
Ja det brukar räcka fint... Om inte färgen du målar med är blank (lackfärg) så är det även bra att lacka efter det för att få ett så hållbart resultat som möjligt. Håller längre och är lättare att hålla rent helt enkelt
Det bästa är ju oftast att slipa ner helt oavsett, men man måste verkligen inte göra det. Bäst resultat får jag iaf om jag målar minst två gånger helt täckande med färg då
Jag brukar rugga upp utan med ett fint sandpapper.
tack så mycke för all hjälp. här ska målas å betsas
e allergisk mot furu
Nu blev jag nyfiken på hur de går för dig? Är du klar? Blev det bra så du är nöjd???
*nyfiken*
jag har inte börjat än. ska måla om furutrappan i vårat hus. den ska bli vit och trappstegen ska betsas mörkbruna och lackas. tänkte även betsa en sängram mörk. men nu blir det att köpa en ny ist
men dyker det upp mer furu nån stans så ska jag fixa med d med.
har precis köpt hus nämligen.