Vet du var namnet MINEA kommer ifrån
eller vad det betyder? Funderar på att döpa vår nyfödda till det. Men skulle vara kul att veta lite mer om namnets ursprung. Alla tips mottages med uppskattning!!
eller vad det betyder? Funderar på att döpa vår nyfödda till det. Men skulle vara kul att veta lite mer om namnets ursprung. Alla tips mottages med uppskattning!!
Tyvärr står det inget om det namnet på svenskanamn.se....
Hittade det inte på babynames.com och där brukar nästan alla namn finnas så det kanske är ett helt "nytt" påhittat namn.
Nej, det är inget nytt påhittat namn. Det är ganska så vanligt i Finland och tycks nog vara något gammalt finskt namn vad jag har hittat.
Kommer inte Minea från den grekiska mytologin? Har för mig att det finns en historia om "Mineas barn"...kanske du kan få fram något utan det..lycka till! Förrövrigt så är dte ett jättefint namn...
April 99, den du tänker på i grekiska mytologin är Medea. Hon mördade sina barn.
Tror jag har hört att det finns en finsk idrottskvinna (golfare?) som heter så, och att det har inspirerat många i Finland att döpa sina döttrar till det den senaste tiden. Det var väl iofs inte exakt den info du ville ha men kanske kan hjälpa till lite.
Ah...Midea var det ja! tack för upplysningen chihiro...då vet jag inget alls om namnets Minea ursprung, sorry Kange!