• Fia86

Min 1 årings kiss luktar hemskt illa!

Har en liten tjej på snart 1 år (på tisdag). Hennes kiss luktar hemskt illa. Detta har pågått säkert över 1 månad. Jag tycker alltså att det är värre att byta på henne när hon har kissat än när hon har bajsat. Så illa luktar det!
    Det luktar inte urin överhuvudtaget.. Utan oftast tror jag att hon har bajsat fast det visar sej bara vara kiss..

Nån som har nån idé om vad det kan vara för fel?
    Har ju funderat på om det kan vara urinvägsinfektion men hon verkar inte ha ont eller så.. Hon är precis lika glad som vanligt..

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min 1 årings kiss luktar hemskt illa!
  • listo

Ring BVC och fråga. Min första tanke är att det kanske är bakterier i urinen och då är det dumt att låta det fortsätta vara så.

• etanol

Svamp. Kolla med sjukvårdsupplysningen också, men svamp kan lukta "skit" rent ut sagt.

• Lilla Linnéa

När min dotter fick UVI luktade hennes kiss fränt. Men hon var också hängig med feber.

• SaraoAlbin

Urinvägsinfektion behöver inte ge några symtom.
    Det kan inte vara blöjan som "reagerar" och ger ifrån sig odören?

Du kan ju alltid fråga på BVC.

• Fia86

SaraoAlbin: Har använt dessa blöjor när hon var mindre också och då luktade det inte såhär..

• Mircala

Ta kontakt med BVC urin ska inte lukta illa!
    Får hon för lite vätska i sig - då blir urinen mörkfärgad (koncentrerad) och luktar ganska starkt.
    Har hon fått UVI? (inte så vanligt hos små barn)
    Men som sagt ta kontakt med BVC de kan ta en urinsticka från blöjan om du lagt in en kompress eller papper där i (dagens blöjor är för torra för att ta prov annars) och då kan de se om hon är 1.Uttorkad 2. Har bakterier i urinen

• Hexx

Öhhh, du har tyckt att det luktat så illa att du knappt kunnat byta blöja i över en månad och du har inte sökt hjälp?

*My god*

• Fia86

Mircala: Hon får i sej ganska mycket vatten så jag tror inte att det är uttorkning.. Kisset är inte speciellt mörkt/koncentrerat men man ser ju att det är lite ljusgult i blöjan..

De Hex: Trodde faktiskt inte att det var något speciellt.. Först trodde jag att det förmodligen var blöjan som luktade men sen förstod jag att det inte var så. Och det har inte luktat så här illa hela tiden utan har ökat nu de senaste dagarna. Har så ofta blivit idiotförklarad när jag frågat saker så därför ville jag väl vänta och se om det gick över.

• Lieb

Det är absolut inte ovanligt att små barn, speciellt inte hos småtjejer. Min dotters urin luktade också jätte illa ett tag. Vi tog urinprov och skickade urinen på odling. Det växte bakterier i den och hon fick behandling. Men hon var också helt opåverkad. Vi har blivit utredda på barn pga detta. Det ska man alltid göra, det är rutin. Inget konstigt hittades. Hon hade något som heter asymptomatisk uvi. Allts uvi utan symptom och dem behöver man inte behandla.

Ta kontakt med bvc, de hjälper dig.

Lycka till!

Svar på tråden Min 1 årings kiss luktar hemskt illa!