• Misstlur

Vad är hydrometros?

Jo, vi fick åka på ul idag eftersom jag haft ont på höger sida av ryggen nu ett tag. Läkaren hittade någon förändring på njuren som kommit av att livmodern tryckte på. Hydrometros grad I, inte särskilt allvarligt än, förhoppningsvis blir det inte värre. Men vad är egentligen hydrometros, fick det aldrig riktigt klart för mig..?

• Svar på tråden Vad är hydrometros?
  • Nena70

Du menar nog hydronefros - betyder att vätska har ansamlats i njurbäckenenet (delen av njuren där all urin samlas upp innan den dräneras via urinledaren). Det är rätt vanligt hos gravida kvinnor. Det kan hjälpa att man försöker sova på vänster sida så mycket som möjligt. Om det blir värre kan man behöva sätta in en stent (sorts kateter) som håller upp öppningen så att urinet kommer ut ordentligt. Min man är urolog, så det här är vad jag har förstått av vad han har pratat om - förhoppningsvis har jag inte missförstått något. Du kan säkert söka mer information på nätet.

• Misstlur

Aha. Tack för svaret !

• Misstlur

Nena70: Ja, det sa läkaren oxå -att det underlättade att sova på vänster sida. Men han har skrivit hydrometros i papprena...

• Nena70

Då har jag nog fel - antar att Nettis1975 har rätt. Jag ska fråga min man sen. Hydro betyder ju i alla fall vatten/vätska, men metros vet jag inte vad det skulle stå för.

• lisalove

Misstlur: Det kan ju vara så att din läkare skrev fel för när jag googlade på ordet så kom det upp: Menade du hydronefros.

Våren som kom
  • Nettis1975

Jag tror nog nena70 har rätt. Jag trodde det hade med stenar att göra eftersom jag själv brukar ha njursten och hade för mig att jag läst det ordet i mina papper från urologen. Så jag hade fel. Det är nog hydronefros läkaren menade.

• Misstlur

Nu har jag kollat på pappret igen. Det står nog hydronefros, precis som Nena70 skrev. Skrivet med läkarhandstil, ni vet

• Nena70

Jo, jag vet hur lätt det brukar vara att läsa vad min man har skrivit... och då brukar han i alla fall anstränga sej lite när han ska skriva till mej

Lycka till i alla fall - det är ju jättejobbigt om det gör ont, men förhoppningsvis ordnar det upp sej av sej själv och blir inte värre. Hur länge har du kvar till BF?

• Misstlur

Haha, nej å dom där journalanteckningarna brukar vara väldigt svåra att förstå sig på .

Tack för lyckönskningen, jag hoppas också att det inte blir så mycket värre... Är i v 29 nu, så 2,5 månad kvar till förlossning. Enligt doktorn skulle det inte gå över innan bebbsan är ute, idag har jag haft riktigt ont tyvärr. Men det gick ju inte att göra så mycket åt, har ju ingen UVI eller så. Å nån sån där kateter rakt in i njuren, det hoppas jag att jag slipper i alla fall ..!

Svar på tråden Vad är hydrometros?