• MrsNelson

Vad är det som gäller? Vinterdäck när ta av!

Vad är det som gäller nu med vinterdäcken, när måste man byta?

• Svar på tråden Vad är det som gäller? Vinterdäck när ta av!
  • Chaplin

behövs inte förrän om en månad

• agtiwi

Vinterdäck ska tas av sista mars om inte vinterväglag råder. Om så är fallet ska de tas av sista april. Detta vet jag garanterat då jag pluggar teori till körkortet för fullt. Har även nyss kollat i körkortsboken för säkerhets skull. Ovanstående kan alltså ha fel beroende på vart i Sverige du bor.

• Carisma95
    agtiwi skrev 2007-03-30 17:23:53 följande:
    Vinterdäck ska tas av sista mars om inte vinterväglag råder. Om så är fallet ska de tas av sista april. Detta vet jag garanterat då jag pluggar teori till körkortet för fullt. Har även nyss kollat i körkortsboken för säkerhets skull. Ovanstående kan alltså ha fel beroende på vart i Sverige du bor.
    "Vinterdäck SKA tas av sista mars"?
    Innan 31 mars måste du ha vinterdäck/dubbdäck om det råder vinterväglag!
    Men du FÅR ha det på till 30 april oavsett om det är vinterväg lag eller inte.
    Från 1 maj MÅSTE du ha sommardäck.
    Be true to yourself and you will never fall...
  • Chaplin

Från polisens webbsida:

Regler om vinterdäck
    Vinterdäck skall användas när det är vinterväglag under perioden 1 december-31 mars.
    Vinterdäck kan vara dubbade eller odubbade. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.

Från den 1 december skall mönsterdjupet vara minst 3 mm vid vinterväglag.

Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober-30 april. Dubbade däck får också användas annan tid vid vinterväglag.

Svar på tråden Vad är det som gäller? Vinterdäck när ta av!