• tinni78

Plugga på halvfart och vara föräldraledig - går det?

Jag ska ha barn i höst och har börjat fundera på om jag ska passa på att studera lite på högskola samtigit. Det jag har tänkt att läsa är Företagsekonomi A på distans halvfart (30 poäng).

Orkar man med det när man är hemma och är mammaledig? Det skulle väl inte vara hela världen om jag inte orkar heller eftersom jag inte får några studiemedle eller bidrag och då kan jag ju bara hoppa av om jag känner att det blir för mycket.

• Svar på tråden Plugga på halvfart och vara föräldraledig - går det?
  • Sötisnosen

Eftersom du inte tänker ta studiemedel är det väl bara att prova och hoppa av om det inte fungerar, precis som du säger.

Jag läste första halvan av fek a i höstas. Första halvan var mycket läsning hemma och en hel del seminariearbeten på schemafri tid.
    Har hört att andra halvan av fek a (kalkylering och redovisning) ska vara ganska tuff och att 50 % kuggar på första tentan.

Hur det är att plugga och ha barn vet jag dock ingenting om. Men det ska väl inte vara omöjligt iaf.

• tinni78

Det lät ju inte bra att så många kuggar, fördelen jag har är att jag redan jobbar med redovisning.

Är det olika utbildningar på olika ställen även fast det är samma kurs? Denna går från Örebro Universitet och den är första halvan inriktad mot mindre företag och andra halvan mot större företag mer komplexa företag.

• Sötisnosen

Då är det säkert lättare för dig, eftersom du redan har lite koll på vad saker och ting innebär. Jag läste på Uppsala universitet, så att hälften kuggar där betyder ju inte att det är likadant i Örebro.

När jag tittar på kursplanen låter det ungefär som den jag har läst, det borde vara likvärdigt i vilket fall. Man kan ju ofta tillgodoräkna sig kurser från ett universitet till ett annat.

Kursen jag gick hade två delar. Den första handlade om marknaden och företaget, marknadsföring, intressenter osv. Den andra halvan handlar om bokföring.

• kajsa27

Det borde fungera!! Man kan ju ta ut föräldrapenning för halv dag väl? Tänkte du ha barnet på dagis halvtid eller plugga med barnet hemma? Jag skulle nog ha svårt att få tiden att räcka om jag hade barnet hemma hela tiden.

• kajsa27

Opps, såg nu att du skulle ha barn i höst. Dåblir det inte dagis förstår jag!

• Tokaungen

Jag har pluggat deltid under föräldraledigheten med andra barnet och kommer att passa på att skriva min C-uppsats till hösten under min tredje mammaledighet. Med lite struktur på dagarna så har det funkat finfint för mig. Och vad är det värsta som kan hända? Att du inte tar alla poäng - och det är väl inte hela världen? ;)

• Bebbe2006

Får man ha föräldrapenning då man pluggar? Om man inte tar emot några studiebidrag / lån, alltså?

• tinni78

Tokaungen: Det låter ju bra att du har fått det att fungera. Precis vad kan hända förutom att det blir för mycket för mig och jag måste hoppa av.

Jag ser det lite som en sista chans att plugga lite (om jag inte blir arbetslös längre fram). Jag vet att jag inte kommer orak med/klara en hel högskoleutbildning och det här är en kurs som jag skulle ha jätte stor nytta av i mitt jobb.

• tinni78

Bebbe2006: Det tror jag att man får, annars har jag inte möjlighet att plugga iaf.

Jag tror inte ens att man har rätt till studiebidra när man bara läser på halvfart.

• Tokaungen

Ja, man får ha fp medan man studerar så länge man har hand om barnet. Man kan få studiebidrag så länge man studerar på minst halvtid och då kan man kombinera det med fp.

• tinni78

Tokaungen: Innebär det att jag kan ha studiebidrag på halvtid eftersom jag inte har tänkt att ta ut full FP under första året?

• Tokaungen

Japp det kan du! Du kan däremot inte ta ut fp de dagar du har schemalagd tid. Tänk också på att inte ta ut för mycket fp så att du kommer över fribeloppet. De siffrorna har jag inte i huvudet men du kan kolla på CSNs hemsida.

• tinni78

Men om jag inte tar studiebidra behöver jag väl inte hålla koll på vilka dagar jag har schemalagt tid?

Jag är lite nervös för att ta studiebidra för man måste väl betala tillbaka det man redan har fått om man hoppar av utbildningen eller har jag fattat fel?

Jag partade med en arbetskompis idag som både har gått denna kurs om läste lite när hon var mammaledig med sitt yngsta barn. Hon trodde att jag skulle klara av denna kurs utan några större problem med tanke på det jobb jag har idag. Det känns ju skönt att hon tror på mig.

• Miss Lau

Prova kan du ju alltid. Jag pluggade heltid medan jag var föräldraledig med tredje barnet. De två äldre var på förskolan på dagarna så jag hade visserligen bara bebisen hemma men det gick bra.

• Tokaungen

Tar du studiemedel får du ju ett krav på dig att klara av poängen så du får ju göra en avvägning där om det kanske stressar dig för mycket? Jag har ju valt att plugga under min fl eftersom jag har för få terminers studiemedel kvar. Men annars kan det ju vara ett sätt att förlänga sin föräldraledighet på.

Är du tveksamså skulle jag köra utan studiemedel och bara känna mig för så att inte pressen att du MÅSTE ta poängen gör att du misslyckas. Det är ju heller inga jättesummor det handlar om så testa en termin först och se hur det känns.

• Mia3

Jag börjar nu studera på halvfart och får då ta ut halv csn och halva fp

• Bebbe2006

Ok, så så länge man inte kommer över fribeloppet med sin föräldrapenning, så är det alltså lugnt att ta ut både studiebidrag och föräldrapenning. Om man studerar på distans, så har man kanske ingen schemalagd studietid.

Men påverkas inte SGI om man pluggar med studiemedel?

Svar på tråden Plugga på halvfart och vara föräldraledig - går det?