• Tant Green

Kan en tand vara mörk utan problem?

Om man slår i en tand (en mjölktand i det här fallet) och den börjar mörkna lite efter ett par veckor, är det ett tecken på att det kommer behövas dras ut, eller kan man fortsätta ha mörkare tänder?

När min dotter hade slagit i framtänderna för två veckor sedan sa tandläkaren att om hon hade besvär efter ca 1 månad skulle man kanske bli tvungen att dra ut dem, och när jag frågade hur man märker att det är något fel så sa han bara "det kan du inte missa!". Nu tycker jag att ena tanden börjar bli lite mörkare, men hon verkar inte ha ont längre.

• Svar på tråden Kan en tand vara mörk utan problem?
  • 3barnsmor35

Den är inte ok om den mörknar, kolla upp det Fundersam

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Trocadero

Tanden har dött om den blir mörk.

• Huskatt

Mörka tänder kan betyda att "roten" är av och att tanden behöver tas ut. För att inte skada permanenta tänder.

• digimax

japp,är den mörkare så ska den dras ut annars kan den skada dom permanenta tänderna så ring tandläkaren på måndag,ju förr desto bättre.

• Tant Green

Ok. Då var det väl det mörka som han menade med att jag "inte kan missa". Fast ännu så länge är det bara en svag skiftning, vi får väl vänta någon vecka till, det har ju bara gått två veckor ännu.

• nelly 1

Min treårings ena framtand har mörknat efter att han slagit iden. Vi har varit och kollar upp det hos tandläkaren. Tandläkaren röntgahade framtänderna för att kolla så det inte hade blivit några skador på dom permanenta tänderna under och som tur var så hade dom inte det.
    Så nu kommer min son har en mörk framtand tills han tappar den dvs han behöver INTE dra ut den.

Ring tandläkaren och be att få komma och kontrollera den.

Lycka till!

• Dessisis

min dotters framtand som är lös o som ska tappas har blivit mörk o dött,, ska man åka till tandläkarn med den oxå ? lr vänta tills den lossnar? Har inte tänkt så mkt på det, förrens jag läste denna tråd!!blir den nya tanden skadad?

• Aprilia

Min dotter slog i sin framtand när hon var 2 år. Den blev mörk efter några veckor. Men sen gick det tillbaka och nu är den som vanligt igen. Hon har inte haft några problem.

• Farth Vader

Konstigt vilka olika besked man får! Min dotter slog sin framtand när hon var tre år. Tandläkaren sa att den antingen skulle trilla ut av sej själv eller mörkna men att inget var något att oroa sej för. Hon är nu fem och den eländiga tanden började mörkna för ett par veckor sedan. Tandläkaren säger att vi bara ska vänta tills den trillar ut av sej själv.

Svar på tråden Kan en tand vara mörk utan problem?