• Glass

minipajer (mat), behöver bra och nyttiga recept

Vi ska nog baka minipajer imorgon, men kom på att vi inte har några bra och nyttiga recept.
    Vill ni tipsa oss lite?

En nyttig pajdeg och en bra och gärna proteinrik fyllning, vore bra.

• Svar på tråden minipajer (mat), behöver bra och nyttiga recept
  • Resande

Jag kan tyvärr inga recept på just mini pajer. Tänkte bara tipsa om taco paj som är jätte god. Ta köttfärs och ev lite grönsaker, stek i tacokrydda och lägg i pajen. Mumsigt som bara den. Vanlig paj brukar vi göra på köttfärs och grönsaker eller skinka/bacon och grönsaker. Detta läggs i pajdeg och sen häller vi på mjölk och äggmix samt ost. Sorry, inte till stor hjälp kanske Fundersam

Hittade ett recept online, har tyvärr inte provat den själv så jag vet inte hur den är... Hoppas någon annan kan ge dig bättre tips. http://www.matbiten.net/index.php?sub=show.php&recipe_no=1057

Nu måste det vara vår tur...
  • Resande

Den stora pajdegen är super enkel. För 5-6 portioner tar man bara 100 g margarin och skär det i tärningar, 2,5 dl vetemjöl, 2 msk kallt vatten. Fördela margarinet i mjölet med fingrarna så det blir en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop det till en deg. Tryck ut i pajform, förgrädda i 10 min innan du häller i resten. Ugn 225 grader och på nedersta falsen (fast vi har undervärme så det blir till att ha den i mitten). Degen är väl inte så nyttig men man kan göra den väldigt tunn och då spelar det kanske inte så stor roll

Vad gäller proteinrik fyllning så skulle jag nog köra med kyckling, olika grönsaker (varför inte paprika, broccoli och majs) och sedan göra det på ägg & mjölkblandning. Hoppas någon annan kan komma med fler tips! (Fast nu har ni kanske redan lagat dem )

• Lisa 74

Om du byter ut vetemjöl mot dinkelmjöl får du en proteinrikare deg, linfrön är gott att ha i.
    Byt ut en del av smöret mot kesella om du vill ha smalare deg.
    Grahamsmjöl funkar också att blanda vetemjölet med.

Fyllning: Ägg, keso, ost, är ju alla proteinkällor liksom kött, kyckling och fisk.

• Resande

Jag brukar bara kolla hur mycket torra produkter jag har (dvs köttet, grönsaker etc) och sedan tar jag olika många ägg beroende på det. Man tar 2-3 ägg (går säkert bra med bara äggvita också) och några deciliter mjölk och så rör man ihop det. Jag brukar hälla lite krydda i röran också Det måste ju gå bra att ta fullkornsvete eller så finns det säkert bra hälsosammare recept.

Jag hittade följande http://www.recepten.se/recept/tacopaj.html och denna verkade jätte bra: http://www.recepten.se/recept/pajdeg_olja.html De har säkert fler kanon recept om du söker på deras sida.

• Resande

kesella eller keso är jätte gott istället för den där ägg och mjölk röran jag pratar om. Bara man tar något som gör pajen mindre torr

• Lisa 74

Äggen blandar du ju med mjölk och häller över ingredienserna så det stelnar om det var det du menade?

• Glass
    Lisa 74 skrev 2007-03-31 21:52:13 följande:
    Äggen blandar du ju med mjölk och häller över ingredienserna så det stelnar om det var det du menade?

jaha, hade ingen aning om det där. Tack.
    Nu hänger jag med på allt, tack allihop

Imorgon ska jag exprimentera med paj, kessella, ägg och allt vad det var

• Resande

Ja gud, vad dålig jag är på att förklara! Det är precis som Lisa säger, man häller det överst på pajen (kan även ta på ost efter) för att det ska bli en fuktigt och gott men ändå hålla ihop innehållet

• Glass
    Resande skrev 2007-03-31 21:54:37 följande:
    Ja gud, vad dålig jag är på att förklara! Det är precis som Lisa säger, man häller det överst på pajen (kan även ta på ost efter) för att det ska bli en fuktigt och gott men ändå hålla ihop innehållet Nu måste det vara vår tur...
    Du är inte dålig, det är bra jag som är aningen trög när det gäller matlagning
    Lisa 74 skrev 2007-03-31 21:54:49 följande:
    Lycka till då!!!
    Tack!
  • Resande

Det blir ju kanon bra om du ska göra många små pajer för då kan du ju köra några med ägg och andra med keso eller kesella eller liknande. Ha det så roligt!

• Resande

Jag följer inte heller recept utan man får helt enkelt prova sig fram och använda sånt man har hemma. Ibland blir det kanon och andra gånger inte riktigt lika bra. Lycka till imorgon!

• Lisa 74

Blir också inspirerad av din pajverkstad .

• coollatina81

Hej!
    Jag har en jätte gooood recept...men de e ju smulpaj!
    Men jag skriver ner receptet till dej ändå =)

SMULPAJ MED SKINKA OCH BROCCOLI 4-6 PORT
    ---------------------------------
    150 g rökt skinaka, bog eller kassler
    400 g broccoli
    4 st ägg

2½ dl matlagningsgrädde
    1 dl mjölk
    2 dl riven ost
    ½ tsk salt
    2 krm svartpeppar

SMULDEG:
    2 dl vetemjöl
    50 g smör (rumsvarmt)
    1 msk vatten

GÖR SÅ HÄR:
    Sätt ugnen på 200 grader. Skär det rökta köttet i tärningar . Dela broccolin i bitar. Koka knappt mjuka i lättsaltat vatten. Låt rinna av óch lägg den sedan i en smord pajform (ca 24cm i diameter). Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, ost, salt och peppar. Strö det rökta köttet över broccolin och häll över äggstanningen. Grädda i mitten av ugnen i ca 15min.
    Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en smulig deg. Strö degen över pajen och grädda ytterligare 20min.
    Servera med sallad!

LYCKA TILL!!!

Svar på tråden minipajer (mat), behöver bra och nyttiga recept